Annons

Är “Flash sales” storhetstid förbi inom E-handeln?

Är “Flash sales” storhetstid förbi inom E-handeln?

2013-02-05 11:37

Flash sale-sidor har poppat upp lite överallt på nätet de senaste åren, och de flesta har beskrivits i mycket positiva ord. Nu kommer rapporter om att allt kanske inte är guld och gröna skogar bland flash sale sidorna, speciellt de som kränger lyxprodukter.

Flash sales grundar sig i när en nätbutik tar in ett begränsat lager av en produkt och erbjuder den till ett bra pris under en begränsad period, ofta 24 timmar.

I en längre artikel hos The Verge lyfter man fram hur investerare och högt uppsatta inom dessa flash sale bolag försvinner vind över våg. Börsnoteringar läggs på is och istället satsar man på nya investeringsrundor.

Men riskkapitalisterna sägs inte heller vara överförtjusta i dessa flash sale sidor längre. En som The Verge har pratat med hade följande kommentar:

"Det är en hemskt dålig verksamhet, marginalerna är kassa, det är dåligt för varumärkena [som säljs där], och alla kommer försvinna eller glömmas bort inom ett par år."

Det flash sale företag vi skrivit mest om är Fab.com, som det verkar gå bra för. Fab har dock breddat och gör idag mer än bara flash sales. De ska även vara bra på att fånga den mobila revolutionen, där äldre flash sale sidor kan ha missat tåget. Fab sägs även ha slutat helt med rabatter.

Marknaden har ändrats

Anledningen till att det nu skulle gå dåligt för de flesta av dessa sidor är att marknaden har ändrats. Flash sales ska ha haft sina storhetstid under 2008 då ekonomin skall ha skapat bra forutsättningar. Detta genom att många återförsäljare hade överlager av lyxprodukter som kunde säljas billigt på nätet.

I dag ska situationen se annorlunda ut och lyxvarumärken sägs inte längre vilja synas på dessa sidor eller sälja överlager för en spottstyver.

Det kan vara så att flash sale sidornas glamourösa dagar är över och att de blir mer av sunkiga fyndhörnor framöver, med sämre marginaler. Andra kanske lyckas undvika detta, t.ex. Fab, men genom att ändra profil från "fynd" till ett ställe där varumärken faktiskt vill synas.

 

Källa: The Verge

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

Annons
Annons
NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Annons
Från finsk konståkning till global <nobr>e-handelsambition</nobr>

Intervju: Från finsk konståkning till global e-handelsambition

Fick stamkund i Kazakstan via fitnessprofil i Brasilien.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta