Annons

Är Posten förberedd på julklappsstormen?

Är Posten förberedd på julklappsstormen?

2013-12-13 15:22

Snart är vi mitt i epicentrum av julklappshandeln på nätet. Det är inte bara e-handlare som prövas under denna tid utan även fraktbolagen och ombuden. Posten, numera PostNord, har en stor del i att få e-julhandeln att rulla på smärtfritt.

Ledande upp till julhandeln har Posten berättat om sina förberedelser inför julhandeln. Nu kommer dock rapporter in ifrån e-handlare och ombud att allt kanske inte är helt under kontroll. Det är förstås svårt att få en överblick av läget och om problem är isolerade händelser eller utbredda över landet. Vi ställde därför några frågor till Posten om just julhandeln och om de är förberedda på det som komma skall.

Arne Andersson, Postens e-handelsexpert, har sammanställt svaren som behandlar ombud, burar, helgleveranser, extra upphämtningar och det nya hempaketet.


Vi får nu flera rapporter om överfulla postombud. Vad gör Posten konkret för att hjälpa ombuden under julhandeln?

Vi har förberett oss hela året för den här julen. Våra ombud har justerat ytor och hyllsystem i sina paketrum för att kunna hantera fler paket. Vi skickar ut extra SMS-påminnelser där vi ber kunderna att hämta sina paket så fort som möjligt för att öka omsättningshastigheten. Vi utrustar också ett antal ombud med extra handdatorer plus att vi satt upp tillfälliga ombud.

Finns det några planer på andra former av utlämningsställen med tanke på den starkt växande näthandeln. Det känns inte som att ombuden kan hantera denna tillväxt för alltid?

Vi gör allt vi kan för att anpassa verksamheten efter den ökande mängden paket. Exempel på det är fler ombud, test med paketautomater, drop-off automater för returer och hemleveranser. Vi har också öppnat en ny terminal i Veddesta utanför Stockholm för att kunna hantera den ökande mängden paket.

Varför får e-handlarna ingen lördagsutdelning detta år. Andra aktörer på marknaden erbjuder det i alla fall i storstäder och ni hade det förra året. Vad är annorlunda i år?

Förra året låg julafton på måndagen, och måndagens arbete tidigarelades till lördagen. Med en vardag innan julafton når vi mottagarna innan jul.

Är verkligen 20:e december det bästa sistadatumet ni kan ge, eller kan e-handlare ta in order efter det. Vi har hört att ni hämtar upp på söndagen den 22:a på vissa platser?

Två av våra sorteringsterminaler har inlämning på söndagar alla veckor på året och vi har ett antal kunder som alltid lämnar in på söndagar på dessa platser. Att vi inte har det på alla terminaler är av produktionstekniska skäl.

Ett inte ovanligt problem är att ni har ont om paketburar till jul, vilket även rapporterats i år. Vi har dock även hört att det kan vara ont om lastbilar och chaufförer. Hur står det till med er egen beredskap nu i julhandeln?

Burar är en utmaning i jultrafiken. Många av våra kunder behöver fler burar för att lasta sitt gods och då blir de bundna under en längre tid än under resten av året. Julplaneringen är omfattande och vi har ingen brist på chaufförer och bilar generellt. Däremot kan vi, precis som alla arbetsplatser, drabbas av oförutsedd frånvaro som till exempel influensor och vinterkräksjuka.

Hur ser det ut på paketterminalerna just nu. Kan ni ge någon indikation på hur det går för e-julhandeln?

Det är högt tryck. Terminalerna och trafiken rullar på bra och vi jobbar stenhårt med att skruva, justera och parera för att leverera alla klapparna. Vi kommer att offentliggöra hur det går för oss under den kommande veckan och lämna en prognos för hela e-julhandeln före julafton.

Ni har tidigare meddelat att tjänsten Hempaket är under utveckling där kunder skall kunna påverka tiden för leveransen. När kommer e-handlare att få tillgång till detta nya Hempaket?

Det nya hempaketet lanseras i februari, men redan nu kan privatpersoner välja från ett antal alternativ av tider för leverans. När vi kontaktar kunden får han/hon veta vilka tider på dag- och kvällstid vi kan erbjuda.


Posten säger sig alltså vara förberedda även om vissa butiker rapporterar om överfulla hyllor där man ibland inte hinner sortera paketen. Hur det verkligen går de kommande dagarna återstår att se. Vi håller förstås tummarna att allt flyter på och att e-handelskunderna inte behöver vänta på att få ut sina paket.

Det skulle inte förvåna oss om vi nästa år får se alternativa lösningar till de utlämningsställen som vi är vana vid. Men det bästa vore förstås om hemleveranser blev normen med förbättrade tjänster där kunderna kan bestämma leveranstid och följa sina paket hem till dörren.

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

nmn
2013-12-14 18:31

Tro f*n att det är fullt! Fick precis en påminnelsevi att en företagspaket 16.00 från Falkenberg till Malmö finns att hämta på Långås Livs i 31103 LÅNGÅS!
Dit är det bara 31mil enligt Google, hade varit enkare att hämta det hos avsändaren.

Posten skriver lite käckt överst på avin att det är trångt hos ombudet och att man skall hämta paketet så snart man kan, något telenr till ombudet finns så klart inte på avin.

IDIOTER!

Jimmy Öström
2013-12-14 18:53

Ha ha i Landskrona är det INTE LUNGT! Noll koll och fullt är det här!!

meow
2013-12-14 22:31

Hur har det sett ut tidigare år inför jul? Är det bättre eller värre än tidigare?

Qarillion
2013-12-15 12:42

Tror nog att man kan förbereda sig på att det blir värre och värre för varje år som går.

Den enda lösningen är nog att skaffa fler och fler utlämningsställen så att paketen sprider ut sig. Men så länge ehandeln ökar så blir det tufft för utlämningsställena.

Kan vara så att det tillslut blir en hämmande effekt om folk tröttnar på att det tar 1h att köa för att hämta sitt paket. Så detta är en nöt för speditionsbolagen att knäcka så att folk inte slutar julhandla på nätet.

Parvelito
2013-12-16 07:04

Lösningen är inte fler utlämningsställen, större utrymmen eller mer personal. Lösningen är att brevbärarna tar med sig allt som är lite mindre och inte så värdefullt och delar ut det direkt till mottagarna.

Att slippa stå i kö på utlämningsställe kommer redan 2014 att vara en konkurrensfördel när kunden väljer var man skall handla.

bslask
2013-12-16 08:18

YES! HEMPAKET är helt klart lösningen, om det fungerar nästa år så blir det riktigt tufft för DHL & Schenker att konkurrera!

friedrich
2013-12-17 09:44

på kort sikt krävs fler utlämningsställen (större kapacitet)

På sikt är parvelito inne på ett vettigt spår.

Fick precis ett sms från posten där de bad mig hämta paketet så snart som möjligt, på grund av att det är trångt hos ombudet.
Igår landade paketet.

Kaos :)

Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Annons
IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

300 personer påverkas.

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Var tredje produkt är dyrare.

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Försäljningen ökade med 36 procent.

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder:

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder: "Snabb tillväxt"

"Finland var särskilt tillfredsställande".

Annons
Annons
TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

Ny anläggning ger resultat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta