Annons

Är Spotify på väg att bli ett fullfjädrat Socialt nätverk?

Är Spotify på väg att bli ett fullfjädrat Socialt nätverk?

2013-01-29 10:54

Spotify kan bli ett nytt Myspace. Den senaste tiden har man gjort en rad förändringar som pekar på att Spotify håller på att gå från att vara en renodlad musiktjänst, till en bredare plattform för distribution av innehåll. Men att bredda innehållet gör också att riskerna ökar.

Spotifys grundades 2006 och deras framfart har nog knappast gått någon förbi. Med sin musiktjänst och affärsmodell har man lyckas hålla de flesta parter (användare, musikbolag, artister och Spotify) överlag nöjda.

Spotify började sin resa som en renodlad musiktjänst, men i en debattartikel i Dagens Media berättar entreprenören och konsulten Joakim Jansson hur Spotify kan vara på väg att bli nästa Myspace.
– Initialt så handlade det i princip om att göra en musikspelare som fungerade lika bra som Itunes fast med streaming istället för nedladdningar, och med tillgång till miljontals låtar. Att bli mer sociala känns som ett självklart drag, men på senare tid har det kommit en rad lanseringar som indikerar att visionen verkar sträcka sig längre än till att bli världens största musiktjänst, skriver Jansson.

Myspace 2.0

Spotify har tidigare sagt att man inte haft några planer på att bli en social tjänst. Men efter hand har man breddat med mer funktionalitet, och sociala funktioner har dykt upp efter hand.
– Inte minst integrationen med Facebook har varit en stor framgång och i dag är den sociala dimensionen mycket av motorn i affärsmodellen, skriver Jansson.
De senaste åren finns ytterligare exempel på att Spotify är på väg mot att bli en bredare distributör av innehåll än bara musik, något som även vi snuddat vid tidigare.

Bland annat lägger Sveriges radio ut radioprogram på Spotify, man har även lanserat podcasts och för inte så länge sen även appar som tillåter textmaterial. Och mer är att vänta enligt Joakim Jansson som tror att den nya Follow-funktionen kommer spela stor roll.
– Follow-funktionen förtjänar att belysas ytterligare. Är detta måhända ett första steg i att skapa ett slags Myspace 2.0, det vill säga ett community drivet av artisters innehåll och deras interaktion med fans?

Musikens svar på Facebook

Myspace var länge navet i artisters digitala närvaro, men efter hand styrde artisterna om till sina egna sajter, Twitter och Facebook. Spotify kan bli det nya Myspace, och genom Follow tas ett viktigt socialt steg tror Joakim Jansson.
– Grundstenarna finns där redan. lyssnarna, fansen, och inte minst en för artister och musikbolag fungerande affärsmodell, vilket inte Myspace hade. Det som saknats har varit två andra grundstenar, det vill säga möjligheten att inter­agera mellan artister och fans samt att kunna lägga upp annat innehåll än musik.
Men även om en breddning av tjänsten kan ge mer intäkter, innebär det också att risken ökar. Dels är det svårare att vara bäst på fler saker snarare än en, samt att bredare erbjudande betyder fler konkurrenter.

Det som talar för att Spotify lyckas enligt Jansson är att man har varit oerhört bra på att navigera och fatta rätt beslut så här långt.
– Lyckas de så kan Spotify bli som Facebook, det vill säga man måste helt enkelt vara där enligt devisen – if you can’t beat them, join them!


Källa: Dagens Media

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Parvelito
2013-01-29 12:02

Låter inte som en helt orimlig väg för Spotify att gå. Dels vill man kunna konkurrera mer med Apples iTunes, dels vill man knyta användarna hårdare till sig. Om användarna har i alla fall en del av sitt sociala nätverk där så ökar också benägenheten att betala för tjänsten kontinuerligt.

Jag ser det bara som en tidsfråga innan appar och liknande också finns på Spotify.

Joel
2013-01-29 15:13

Appar finns redan på Spotify, Bernt :)

Annons
Anrikt lampföretag satsar på e-handel

Anrikt lampföretag satsar på e-handel

"Vi måste finnas där konsumenten finns".

Annons
Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Annons
Annons
Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta