Annons

Är Googles glasögon en frälsare av fysiska butiker?

Är Googles glasögon en frälsare av fysiska butiker?

2013-08-23 16:23

Googles futuristiska glasögon, Google Glass, har blivit verklighet. Utvecklare sitter just nu och experimenterar med glasögonen som skall förstärka bärarens verklighet. Men är de e-handelns vän eller fiende.

Google lanserade nyligen Google Glass, ett par glasögon med integrerad bildskärm, som skall projicera all världens informaton rakt framför dina ögon. Det hela är förstås ett av Googles många experiment. Men ett experiment som sökjätten tar ovanligt seriöst. De har redan skickat ut några tusen exemplar till utvecklare och kändisar och nästa år skall Google Glass nå konsumenter.

Användningsområdena för Google Glass håller just nu på att listas ut av utvecklare. Det dyker hela tiden upp nya applikationer som hjälper bäraren av Glass med diverse uppgifter.

Det har även kommit ut rapporter om hur Google Glass kan påverka olika marknader, det vill säga om det blir populärt att bära datorglasögon.

En rapport vid namn Wearable Technology: The High Street’s Secret Weapon? pekar ut Google Glass som en potentiell frälsare av fysiska butiker. Detta genom geografiskt positionerade rabatter och speciella erbjudanden i butik. Bärare av Glass skulle helt enkelt få en rikare upplevelse i närheten av och i fysiska butiker.

Ny App effektiviserar showrooming

Den senaste utvecklingen pekar dock på att Glass, precis som mobiler, kommer bli ännu ett verktyg för att jämföra priser. Något som hittills gynnat e-handlare och speciellt nätjätten Amazon.

Utvecklaren Lance Nanek har nämligen skapat en Glass-applikation kallad Crystal Shopper. Appen låter dig mycket enkelt skanna en produkt i butik och sedan visar den det billigaste och högsta priset på nätet. Detta kan förstås bekräfta ett bra pris i butik och hjälpa butiken. Mest troligt är dock att det förenklare showrooming, att kunden tittar i butik men sedan handlar på nätet.

Crystal Shopper låter dig även spara produkter i en lista genom att nicka på huvudet. Smidigt om man vill gå på en fönstershoppingrunda för att sedan handla hemma i soffan. Vill du ta bort en produkt ur listan skakar du på huvudet (se video).

Precis som Google Glass är dock Crystal Shopper även det ett experiment. Men båda visar var vi är på väg. Prisjämförelser blir allt enklare och kunderna allt mer uppkopplade. Om alla till slut bär ett par uppkopplade glasögon så kommer konsumenterna ha ännu mer information vid sina ögon och bli en "Shopping Ninja" som Lance Nanek uttrycker det.

Många menar på att detta är den första riktigt användbara appen för Glass. Och de som tror att den kommer rädda butiker, ja de lyser med sin frånvaro.

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta