Annons

Är Googles glasögon en frälsare av fysiska butiker?

Är Googles glasögon en frälsare av fysiska butiker?

2013-08-23 16:23

Googles futuristiska glasögon, Google Glass, har blivit verklighet. Utvecklare sitter just nu och experimenterar med glasögonen som skall förstärka bärarens verklighet. Men är de e-handelns vän eller fiende.

Google lanserade nyligen Google Glass, ett par glasögon med integrerad bildskärm, som skall projicera all världens informaton rakt framför dina ögon. Det hela är förstås ett av Googles många experiment. Men ett experiment som sökjätten tar ovanligt seriöst. De har redan skickat ut några tusen exemplar till utvecklare och kändisar och nästa år skall Google Glass nå konsumenter.

Användningsområdena för Google Glass håller just nu på att listas ut av utvecklare. Det dyker hela tiden upp nya applikationer som hjälper bäraren av Glass med diverse uppgifter.

Det har även kommit ut rapporter om hur Google Glass kan påverka olika marknader, det vill säga om det blir populärt att bära datorglasögon.

En rapport vid namn Wearable Technology: The High Street’s Secret Weapon? pekar ut Google Glass som en potentiell frälsare av fysiska butiker. Detta genom geografiskt positionerade rabatter och speciella erbjudanden i butik. Bärare av Glass skulle helt enkelt få en rikare upplevelse i närheten av och i fysiska butiker.

Ny App effektiviserar showrooming

Den senaste utvecklingen pekar dock på att Glass, precis som mobiler, kommer bli ännu ett verktyg för att jämföra priser. Något som hittills gynnat e-handlare och speciellt nätjätten Amazon.

Utvecklaren Lance Nanek har nämligen skapat en Glass-applikation kallad Crystal Shopper. Appen låter dig mycket enkelt skanna en produkt i butik och sedan visar den det billigaste och högsta priset på nätet. Detta kan förstås bekräfta ett bra pris i butik och hjälpa butiken. Mest troligt är dock att det förenklare showrooming, att kunden tittar i butik men sedan handlar på nätet.

Crystal Shopper låter dig även spara produkter i en lista genom att nicka på huvudet. Smidigt om man vill gå på en fönstershoppingrunda för att sedan handla hemma i soffan. Vill du ta bort en produkt ur listan skakar du på huvudet (se video).

Precis som Google Glass är dock Crystal Shopper även det ett experiment. Men båda visar var vi är på väg. Prisjämförelser blir allt enklare och kunderna allt mer uppkopplade. Om alla till slut bär ett par uppkopplade glasögon så kommer konsumenterna ha ännu mer information vid sina ögon och bli en "Shopping Ninja" som Lance Nanek uttrycker det.

Många menar på att detta är den första riktigt användbara appen för Glass. Och de som tror att den kommer rädda butiker, ja de lyser med sin frånvaro.

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Hinner inte längre hantera logistiken själv.

Annons
Annons
Grundades 1965 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Just nu: Grundades 1965 - nu lanseras e-handeln

Ny e-handlare tar upp kampen om jättemarknaden.

Efter Komplett - här är Ole Vinjes nya jobb

Efter Komplett - här är Ole Vinjes nya jobb

Förre vd:n avgår efter 16 år.

Mystiskt avsked - Gina Tricots VD lämnar

Mystiskt avsked - Gina Tricots VD lämnar

"Passar bra att jag tar mig an ett nytt uppdrag nu".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Här är e-handlarna som influencers helst vill jobba med

Här är e-handlarna som influencers helst vill jobba med

"Krångligt att förstå vad företag förväntar sig".

H&M ökade med 11 procent: “Går i rätt riktning”

H&M ökade med 11 procent: “Går i rätt riktning”

Förändringsarbetet fortsätter.

Erikshjälpens VD lämnar - en ny har nu tillsats

Erikshjälpens VD lämnar - en ny har nu tillsats

"Viktigt att organisationen är förändringsbenägen".

Annons
Annons
Svensk kalenderjätte lanserar personaliserad e-handel

Svensk kalenderjätte lanserar personaliserad e-handel

Så typiskt Burde.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta