Annons

Ökad E-handel ett hot eller möjlighet för fysisk handel

Ökad E-handel ett hot eller möjlighet för fysisk handel

2013-11-14 09:57

I takt med att e-handeln växer, ökar även konkurrensen mellan nätbutikerna och de fysiska. Fler butiker runt om i Sverige märker nu också av fenomenet som kallas för showrooming. Men istället för att komma på bisarra lösningar för att slippa fluktande nätkunder. Kan det vara bättre att låta sig inspireras av e-handeln och hänga med i utvecklingen.

Showrooming har blivit ett välkänt begrepp och fysiska butiker runt om i världen har på olika sätt försökt komma till bukt med problemet. Vissa mindre bra än andra. Redan 2011 kunde vi läsa om hur butiker i Australien började med något som de kallade "Fitting fee".

Något som går ut på att kunder som kommer in och provar något, oftast plagg eller skor, får betala en avgift om de sedan inte köper något. Vissa gick till och med ännu längre och tog betalt för att släppa in kunderna i butiken.

I USA försökte vissa TV-tillverkare införa hårdare restriktioner kring sina "rekommenderade" priser. Vi har också kunnat läsa om hur butiker börjat med att prismatcha sin nätkonkurrenter.

Tar hem och provhänger lampor

På senare tid har fenomenet även letat sig till Sverige och fysiska butiker runt om i landet vittnar nu om hur showrooming blir allt vanligare. Något som Christine Löfqvist, som driver en belysningsbutik i Växjö, märkt av på senare tid.
– Vi ser ju att våra kunder kan komma in här ibland och låna med sig armaturer hem för att provhänga. Sedan får vi inte affären, så vi kan ju förstå att man handlar en hel del på nätet, säger Christine Löfqvist.
Hon säger också att det här är något fler butiker i staden känner igen sig i. Men det faktum att Christine säljer lampor gör hennes situation något bättre än andra handlares, eftersom lampor inte är lika lätt att köpa på nätet. Men hon anser helt klart att e-handeln är ett växande hot.
– E-handeln är ett hot mot många, det känner vi ju. Kläder, skivor och böcker, där är det ju väldigt lätt att handla på nätet, ännu lättare än det med vår typ av varor, säger Christine Löfqvist.

Inte bara ett hot

Men e-handeln behöver inte bara vara ett hot för fysiska butiker. Enligt Dag Ericsson, professor i logistik på Högskolan i Borås, bör handlare tvärtom inspireras av e-handeln och hänga med i utvecklingen
– Jag tror att de måste göra sig beredda att hantera över nätet, vilket fler gör. Det är ju också ett sätt att locka till sig kunder om man nu har butik i centrum, säger Dag Ericsson.
Och det är något som Christine håller med om. Så i stället för att prova på den något bisarra idén att tvinga kunderna betala för att komma in i butiken, tror hon snarare på att låta näthandeln vara en del av den.
– Vi håller faktiskt på att bygga upp en näthandel till vår butik, så att vi inte bara ska bli ett showroom. Jag tror vi måste hänga med, det är ju utvecklingen, säger Christine Löfqvist.

Källa: SR

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Kocken
2013-11-14 16:44

En nätbutik kan visa upp 100k produkter utan att ha något i eget lager. De kommer den fysiska handeln aldrig att kunna konkurera med.
Sedan har nätbutikerna ingen kostnad för skyltfönster/butikinredning/lagerhållning/lokal reklam/prismärkning/ fysiska butiker har högre personaltäthet/ m.m, m.m, m.m så nätbutikerna kan hålla lägre priser än en centrumbutik.
Jag är övertygad om att den fysika handeln är helt förändrad om några år och centrumhandeln är nog betydligt mindre till att börja med i små städerna. Men även centrumbutiker i storstäderna kommer att tappa stort.

Lösningen har jag ingen aning om.
Men en del kommer nog att drabba fastighetsägarna. Som kommer att tappa kunder, så de blir tvugna att sänka hyran drastiskt. Så säkert kommer många fastighetsbolag gå omkull innan det stabiliserar sig.

biz
2013-11-15 06:36

Tror inte att "showrooming" är speciellt stort problem egentligen men något konkret att skylla på för att småbutiker tappar omsättning.

Problemet är nog som störst i på små orter där det begränsade sortimentet är ett stort problem, tidigare fick kunden nöja sig med vad som fanns i den lokala butiken, idag har man inga begränsningar gillar man inte det som finns i butiken på stan så kan man gå hem och checka vad som finns i nätbutikerna och beställa någon man verkligen gillar istället för att köpa det som var good-enough i den lokala butiken. Kan tänka mig att små klädbutiker har drabbats hårt pga detta.

Tycker de flesta butiker säljer på REK pris (iafall märkesprodukter) så om den fysiska butiken inte tar ut överpriset så ska den inte ha någon större nackdel prismässigt, man vill oftast ha produkten direkt om man står i butiken.

Sämre köpvillkor i små fysiska butiker, det kan de lösa om de vill. De gånger jag eller min sambo varit lite osäker på ett köp om produkten kommer passa hemma så har vi tänkt vi beställer den på nätet istället för då kan vi skicka tillbaka den om vi ångrar oss. Samma sak med reor speciellt klädreor som är väldigt bra online plus att vi kan returnera även rea varor vilken man oftast inte kan i butik, köper alltid basplagg på gants rea varje halvår, aldrig i deras fysiska butik som saknar returrätt.

Är nog standard inom kort att fysiska butiker även har en online butik, samt terminaler i butiken så de kan ta upp beställningar på sortiment som inte finns hemma fysiskt i butiken.

Kocken
2013-11-15 09:37

Det är säkert så att många webbbutiker och fysiska butiker följer riktpriserna på märkesprodukter. Men de betalar samma i inköp och den fysiska butiken har betydligt högre avbränningar på marginalen än en renodlad webbutik. Webbutiken har kanske inte ens varan i eget lager.

Parvelito
2013-11-15 09:32

Showrooming är ett "problem" så till vida att kunderna numera lätt kan se vad en vara säljs för på andra ställen. Skillnaden får inte vara alltför stor om kunden inte skall känna att det är värt att vänta en dag eller två på sin vara genom att köpa den på nätet.

Några exempel från verkligheten. Skulle ha en ny bältesstol till barnen i bilen. Pris i lokal butik 1195kr, pris på nätet 495kr.
En hårtrimmer i lokal butik 895kr, samma modell på nätet 639kr.
En skärmaskin till köket kostade i lokal butik 899kr, på nätet 649kr.

Samma fabrikat, samma modeller. I samtliga fall skickade fraktfritt och kom fram inom 48 timmar från det att de beställdes.

Skiljer de några tior eller en 50-lapp i pris så köper man sin produkt i butiken när man ändå är där, men när det är 30-40-50-60% billigare att handla på nätet istället för den lilla lokala fackhandeln så är valet alldeles för enkelt för konsumenterna.

Kocken
2013-11-15 10:31

Håller med dig Parvelito, ett tillägg till de du skriver är leveranstiden. Den lilla lokala butiken kan ta hem allt du vill den med. Men detta till ett högra pris och längre leveranstid än om du köper i en nätbutik.
Så kan jag ofta uppleva som privatperson att jag ska köpa något lokalt men de måste beställa hem produkten och då tar det en vecka. Då slutar det med att jag köper produkten på nätet.

Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Annons
Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

"Kommer att bli den nya standarden".

EU-kommissionen bekräftar:

EU-kommissionen bekräftar: "Amazon ska granskas"

Frias samtidigt i Tyskland.

År 1: Från 0 till 4000 kunder

År 1: Från 0 till 4000 kunder

I mer än 60 länder världen över.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner:

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner: "Superstolta"

"Redo att ta bolaget till nästa nivå".

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Ökning med två procent.

Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Annons
Annons
Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta