SPONSRAD ARTIKEL FRÅN Sitesmart
 E-handelsplattformar och kostsam utveckling bromsar B2B

E-handelsplattformar och kostsam utveckling bromsar B2B

2017-10-16 06:00

Även om köpresan för en inköpare är något mer komplex än när hen beställer utemöbler börjar de alltid på samma sätt – med en serie googlingar. De B2B-företag som är digitaliserade fullt ut kommer att ha en helt annan närvaro online än de som baserar sin försäljning på att fika med kunder. Kundcentrerad och avtalsstyrd B2B-e-handel kommer att förändra hur företag handlar med varandra. De som inte anpassar sig kommer att tappa försäljning

E-handel har länge dominerats av företag till konsument och allt efter att företag till företag insett styrkan i e-handel har även begränsningarna hos många leverantörer av e-handelsplattformar blivit uppenbar.

Redan nu finns marknadsplatsen Amazon Business b2b etablerad i USA med hundratals miljoner produkter till försäljning. Där kan man som företag handla och jämföra produkter samt priser precis som på en vanlig e-handel. Dagen de väljer att satsa mer på internationell marknad riskerar många svenska b2b företag att bli hopplöst utkonkurrerade. För det är just med detta man kommer bli tvungen att konkurrera inom en snar framtid.

Modernt säger man att det handlar inte om B2B eller B2C, det handlar om H2H Human to Human. Ett mänskligt sätt att naturligt, avtalsenligt, privat och funktionellt kunna beställa såväl varor som tjänster. Medans detta må vara sant så bromsar ofta E-handelsplattformen friheten att anpassa sin sida och funktionalitet på ett sätt som fungerar för företagets sälj och avtalsstruktur gentemot sin kundgrupp. Den mer komplexa sälj strukturen inom B2B gör att en e-handelssatsning även handlar om övergången till mer digitaliserade affärsprocesser och organisation.  

Vanligtvis måste företag inom olika områden betala för specialanpassad utveckling gång på gång även om funktionerna redan skapats tidigare för andra. Företaget SiteSmart har valt en annan väg. Genom att bygga sin plattform på ett sätt där såväl självinitierad som beställd utvecklingsinsats integreras med kärnan i plattformen blir allt lätt tillgänglig för andra kunder. Möjligheterna att ha en mer avtals styrd e-handel innebär inget problem eller extrema utvecklingskostnader, bara enkla inställningar och kunskap.

-”Vi behöver inte vara störst, bara bäst på det vi gör.” Pelle Andersson VD SiteSmart

Så frågan är varför e-handel 2017 fortfarande är ett år där H2H i Sverige inte är etablerat begrepp och standard. Fortsatt är trenden utav stela mallar och ramar man får betala dyrt att gå utanför.

 

SiteSmart
Smartast E-Handel vinner kunden.
Kontakt:
Johan Svensson
0760 - 15 45 40
Johan@sitesmart.se

 

Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta