SPONSRAD ARTIKEL FRÅN Collector Bank
1 + 1 = 3: synergier mellan fysiska butiker och online

1 + 1 = 3: synergier mellan fysiska butiker och online

2018-10-19 08:00

I kölvattnet av onlineförsäljningens framfart målas det ofta upp en dystopisk bild av försäljning i fysiska butiker. Man hör större internationella retailbolag lägga ner hundratals butiker för att minska kostnader och flytta försäljning online. Och visst, det finns fog att vara kostnadsmedveten och fokusera sina insatser där målgruppen gör sina köp. Men enligt Niklas Folk, Customer Success Manager på Collector bank, missar man dock ofta att tala om styrkan i att ha både en fysisk och digital närvaro. I denna artikel diskuterar Niklas ett antal olika koncept som framgångsrika retailers använder sig av för att skapa synergier mellan online och offline.

Kunder som hämtar varor i butik köper extra

Click & collect i egen butik är kanske det koncept som tydligast visar på kraften av att ha en fysisk närvaro i samklang med sin onlineförsäljning. En undersökning gjord av UPS visar att 45% av kunderna som använder click & collect i USA köper ytterligare produkter samtidigt som de hämtar sina beställningar i butiken. Kappahl i Sverige rapporterar om att konceptet varit framgångsrikt även för dem.

Smartare returhantering

Gratis returer är något som ofta tär på marginalerna hos online-retailers. Samtidigt visar E-barometern att nästan 1 av 4 konsumenter föredrar att göra en retur i fysisk butik framför andra alternativ. På samma sätt som click & collect driver butiksförsäljning så använder många framåtlutade retailers möjligheten att returnera i butik som ett sätt att driva merförsäljning och spara kostnader. Win-win!

Folk gillar att klämma och känna

En undersökning av Accenture visar att 45% av generation Z (18 - 20 år) hellre handlar i butik än online samt att nästan hälften av dem tar sig till en fysisk butik för att söka inspiration innan de genomför köpet online. En fysisk närvaro i områden där målgruppen rör sig öppnar därmed upp för ytterligare köp online och ger handlaren en unik chans att skapa en upplevelse för konsumenten som driver försäljning.

Bättre logistik

Smarta online-återförsäljare använder fysiska butiker som en del av deras supply chain för att minska kostnaderna för lagerhantering samt påskynda leveranser. Logistiken är ofta en smärtsam kostnad hos e-handlare som tenderar att erodera marginaler. Genom att använda butikerna och dess personal i försörjningskedjan kan man både minska sina kostnader och vara mer effektiv.

Stadium var tidiga med att skapa en enhet av offline- och onlineförsäljning. När de bytte från tre olika betallösningar till en ökade kundnöjdheten. Läs caset ”E-handeln behöver andra världen” genom att klicka dig vidare. 

Om Collector Bank: 
Innovativa betallösningar som konverterar och bygger lojalitet

Det finns idag många enkla och kundvänliga betallösningar på marknaden. Men för många handlare försvinner kontaktytan med kunden när det är dags att betala och även efter köpet. Vi på Collector Bank vill att du ska behålla relationen med kunden genom hela köpresan. Det skapar bättre förutsättningar för att bygga lojalitet och stärka ditt varumärke.
Kontakt: 
Josef Bosaeus, Sales Executive
Mobil: +46 737-120483
josef.bosaeus@collectorbank.se

Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta