1 av 4 bojkottar märken – dålig hantering av djur allra värst

Taskiga personalvillkor och stödjande av "fel" politiker får också kunderna att fly fältet.

29 procent av svenskarna har vid något tillfälle valt bort varumärken som har blivit orsak för en skandal eller hamnat i blåsväder på grund av ett negativt rykte. Det visar rapporten “Sweden: The brand boycotter”, som har tagits fram av undersökningsföretaget YouGov.

Etik ofta viktigare än produkten

Det som får konsumenterna att vända ett visst varumärke ryggen, är framför allt dålig behandling av djur. 39 procent av undersökningens deltagare svarade att just det hade fått dem att sluta vara kund hos ett företag. På andra plats kom “negativ inverkan på konsumenternas hälsa”, följt av “orättvis behandling av de anställda” på tredje plats. Överlag uppfattades ett företags etik och moral som viktigare än hur nöjd man som kund var med produkten ifråga.

Annons

Miljöskador och att företaget i fråga stödjer en viss politiker eller rörelse samt togs upp som sådant som fick en hel del kunder att vända på klacken. Företag som ägnar sig åt att mörklägga information går inte heller hem i någon större utsträckning. De flesta av de som en gång bojkottat ett varumärke kommer heller inte tillbaka, åtminstone inte på en ganska lång tid framåt, av undersökningen att döma.

20 procent vet ej om de bojkottat

Men e-handlare som har råkat stödja “fel” politiker, eller behandlat djur eller anställda på ett negativt sätt, behöver nog inte gripas av panik. I Yougovs undersökning är det trots allt 51 procent som svarar nej på frågan om ifall de har bojkottat ett varumärke, och resterande deltagare kommer inte ihåg hur de har låtit skandaler och rykten påverka deras inköp.

YouGovs rapport bygger på 2000 intervjuer som ska ha genomförts med ett represantativt urval av befolkningen i början av juni 2017.

Annons