14 miljoner på tre år – nu börjar Miniroom sälja barnkläder

Nu ska miljonsuccén satsa på resten av Europa.

Efter att bland annat ha jobbat som marknadschef på internationell nivå inom ett helt annat område ville Jenny Wikman pröva vingarna och starta något eget. Valet föll på en e-handel med diverse inredningsprylar för barnrum.

Flyttat fyra gånger på tre år

För två år sedan kunde vi berätta att nätbutiken tagit stora kliv på kort tid. Och det är bokstavligt menat. Från att ha börjat i en lokal på tio kvadrat har det snabbt gått framåt.

Annons

- Vi har flyttat fyra gånger på tre år eftersom vi växt ur våra lokaler och vi har behövt mer än dubbla ytan varje gång, säger Jenny Wikman till Ehandel.se.

"Många har saknat barnkläder"

Och i förra veckan var det dags för nästa kliv: att utöka sortimentet och även börja sälja barnkläder.

- Vi ser ju att många av våra kunder har saknat barnkläder i sortimentet, vi har fått många förfrågningar. Så vi ser det här som ett steg i en fortsatt expansion av vårt företag, säger hon.

Kläderna som företaget nu säljer är av utvalda varumärken och prio ligger på kvalitet. Många av plaggen är också ekologiskt producerade. Och Jenny Wikman ser fram emot att utveckla det nya sortimentet.

- Barnkläder är ett helt annat segment, och det är mer säsongsbetonat. Så det är en ny marknad och det ska bli roligt att bygga upp något nytt, säger hon.

E-handeln ska bli europeisk

På schemat under 2017 finns också en utökad internationalisering av e-handeln.

- Idag levererar vi till hela Europa, även om det är Sverige som är den huvudsakliga marknaden. Förutom den svenska hemsidan har vi även miniroom.com, där de som bor utanför Sverige kan beställa produkter. Men i år ska vi även anpassa e-handeln för främst de europeiska marknaderna, berättar Jenny Wikman.

Ska omsätta 17 miljoner i år

Målet för 2017 är att omsätta 17 miljoner i den egna e-handeln, alltså tre miljoner mer än under 2016 - och detta är bara i den egna e-handeln. Till det tillkommer inkomster från företagets runt 1000 återförsäljare. Och Jenny Wikman tror att företaget kommer att nå målet.

Annons

- Ja, det tror jag. Första året omsatte vi runt 5,5 miljoner, året efter tio miljoner, och förra året 14 miljoner. Så jag tror vi når 17 miljoner i år.

Men några planer på att öppna fysiska butiker finns inte i dagsläget.

- Vi är bra på det vi gör. Det är e-handel som är vår grej, säger Jenny Wikman.

Annons