Annons

15 procent av nätkunderna köper e-handelsboxar Allt fler vill prenumerera

15 procent av nätkunderna köper e-handelsboxar

2018-02-12 09:25

Högt eller lågt?

Analysföretaget McKinsey har gjort en djupgående analys av prenumerationstjänsterna inom e-handel. De har frågat ut flera tusen amerikaner om deras prenumerationsvanor. I detta inkluderas dock strömmande tjänster som Spotify och Netflix, ett område som förstås ökar starkt, men även de populära e-handelsboxarna innehållandes varor.

LÄS ÄVEN: Prenumerationer - trend eller här för att stanna?

McKinseys undersökning visar att hela 15 procent av alla nätkonsumenter prenumererar på en, eller flera, av dessa e-handelsboxar. Vanligtvis handlar det om månatliga boxar och kunderna sägs vara snabba att avsluta prenumerationen om de inte är nöjda. Kundernas krav ska alltså vara höga.

Prenumerationsmarknaden i USA ska ha växt med mer än hundra procent per år de senaste åren, drivet till stor del av riskkapital. De största e-handlarna i kategorin ska ha växt från en sammanlagd 57 miljoner dollar i omsättning 2011 till över 2,6 miljarder dollar 2016.

LÄS ÄVEN: Gillette-utmanaren Dollar Shave Club såld för $1 miljard

Startup-företagen har även lockat jättarna till prenumerationsfesten och vi har fått se tjänster som Gillett on Demand och Walmarts Beauty Box. Unilever köpte även uppstickaren Dollar Shave Club för 1 miljard dollar, vilket förstås visar på intresset för e-handelsboxarna.

Diagram över hur många som prenumererar på varor och media:

Annons
Annons

Inte helt oväntat så är det främst en yngre målgrupp som testar e-handelsprenumerationer. De är oftast stadsbor och mellan 25 och 44 år gamla. E-handelsboxarna ska främst gå hem hos kvinnor som står bakom 60 procent av prenumerationerna.

Kvinnor och mäns prenumerationsvanor:

De som prenumererar satsar inte bara på en tjänst utan medianen är 2 prenumerationer och 35 procent ska ha tre eller fler. Även om kvinnor står för majoriteten av alla prenumerationer så ska män vara mer benägna att ha tre eller fler prenumerationer.

Även om 40 procent av de tillfrågade ska ha sagt upp prenumerationer, så ska det enligt McKinsey också vara många som stannar kvar länge om de hittar en tjänst som de verkligen gillar.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Efter förlusten - Zalando börjar ta betalt för frakten

Efter förlusten - Zalando börjar ta betalt för frakten

Vill motverka beställningar av endast en vara.

Annons
Annons
Michael Wictor lämnar Ehandel.se - han blir ny VD

Michael Wictor lämnar Ehandel.se - han blir ny VD

"Det är dags för mig att lämna över".

Två nya handelsproffs till Nellys styrelse

Två nya handelsproffs till Nellys styrelse

"Besitter lång erfarenhet av mode och digital marknadsföring".

Nya Polarn O. Pyret:

Nya Polarn O. Pyret: "En av Nordens snabbaste sajter"

"En app-liknande upplevelse".

2
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Modejätten lanserar digital personal shopper i Sverige

Modejätten lanserar digital personal shopper i Sverige

"Ett stort utbud gör det svårare för kunden att hitta det de söker".

Jollyrooms nya lagermaskin halverar packtiden

Jollyrooms nya lagermaskin halverar packtiden

Kartongknivar inte hållbart under Black Week.

1
Såldes av Qliro Group - förvärvar nu konkurrent

Såldes av Qliro Group - förvärvar nu konkurrent

HSNG kompletterar utbudet.

Annons
Annons

"På Black Friday skulle vi gråta över ett sådant resultat"

E-handlarna talar ut om helgens köpfest.

Kraftig orderökning när Singles Day intog Sverige

Avslöjar: Kraftig orderökning när Singles Day intog Sverige

Vi berättar hur det gick i helgen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent

BSA KÖK & BAD AB söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webbredaktör/Marknadskoordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta