Annons

15 procent av nätkunderna köper e-handelsboxar Allt fler vill prenumerera

15 procent av nätkunderna köper e-handelsboxar

2018-02-12 09:25

Högt eller lågt?

Analysföretaget McKinsey har gjort en djupgående analys av prenumerationstjänsterna inom e-handel. De har frågat ut flera tusen amerikaner om deras prenumerationsvanor. I detta inkluderas dock strömmande tjänster som Spotify och Netflix, ett område som förstås ökar starkt, men även de populära e-handelsboxarna innehållandes varor.

LÄS ÄVEN: Prenumerationer - trend eller här för att stanna?

McKinseys undersökning visar att hela 15 procent av alla nätkonsumenter prenumererar på en, eller flera, av dessa e-handelsboxar. Vanligtvis handlar det om månatliga boxar och kunderna sägs vara snabba att avsluta prenumerationen om de inte är nöjda. Kundernas krav ska alltså vara höga.

Prenumerationsmarknaden i USA ska ha växt med mer än hundra procent per år de senaste åren, drivet till stor del av riskkapital. De största e-handlarna i kategorin ska ha växt från en sammanlagd 57 miljoner dollar i omsättning 2011 till över 2,6 miljarder dollar 2016.

LÄS ÄVEN: Gillette-utmanaren Dollar Shave Club såld för $1 miljard

Startup-företagen har även lockat jättarna till prenumerationsfesten och vi har fått se tjänster som Gillett on Demand och Walmarts Beauty Box. Unilever köpte även uppstickaren Dollar Shave Club för 1 miljard dollar, vilket förstås visar på intresset för e-handelsboxarna.

Diagram över hur många som prenumererar på varor och media:

Annons
Annons

Inte helt oväntat så är det främst en yngre målgrupp som testar e-handelsprenumerationer. De är oftast stadsbor och mellan 25 och 44 år gamla. E-handelsboxarna ska främst gå hem hos kvinnor som står bakom 60 procent av prenumerationerna.

Kvinnor och mäns prenumerationsvanor:

De som prenumererar satsar inte bara på en tjänst utan medianen är 2 prenumerationer och 35 procent ska ha tre eller fler. Även om kvinnor står för majoriteten av alla prenumerationer så ska män vara mer benägna att ha tre eller fler prenumerationer.

Även om 40 procent av de tillfrågade ska ha sagt upp prenumerationer, så ska det enligt McKinsey också vara många som stannar kvar länge om de hittar en tjänst som de verkligen gillar.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Contentors vd Rebecca Brodd lämnar - han tar över

Contentors vd Rebecca Brodd lämnar - han tar över

Går vidare till en hemlig tjänst.

Annons
Annons
Kinaposten hamnar i Örebro - tullager ska stå klart i höst

Kinaposten hamnar i Örebro - tullager ska stå klart i höst

Säger hejdå till Arlanda.

Blockets vd om hur sajten möter den allt tuffare konkurrensen

Blockets vd om hur sajten möter den allt tuffare konkurrensen

"Vi har en tydlig position som en kvalitetsspelare gentemot våra konkurrenter".

Komplett nådde målet - över 100 säljare på sajten

Komplett nådde målet - över 100 säljare på sajten

Ska stå för uppemot 40 procent av omsättningen om fem år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset?

E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset?

De ligger betydligt högre än snittet på 21 procent.

Indiska toppar laget - rekryterar två modeveteraner

Bägge har tidigare jobbat på Åhléns.

Omniaktör teamar upp med The Mauler: "Spot on för oss"

Ska webbsända träningstillfällen från stjärnans gym.

Annons
Annons
E-handelsstjärnor investerar i TPL - ska bli ledande i Sverige

E-handelsstjärnor investerar i TPL - ska bli ledande i Sverige

"Tycker att de har byggt ett fint bolag med rätt tänk".

Nu omsätter svensk e-handel 67 miljarder kronor

Motsvarar knappt 9 procent av den totala detaljhandeln.

Simris Alg ökar förlusten - backar 22 miljoner

Lånade 4 miljoner i väntan på investerare.

90% kollar leveransvillkoren innan de näthandlar

90% kollar leveransvillkoren innan de näthandlar

Även enkel returprocess högt upp på önskelistan.

Artely gick från noll till miljonen på tio månader

Artely gick från noll till miljonen på tio månader

Bytte strategi och vann kundernas hjärtan.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Batteriexperten Europe AB söker:

Produkt- och inköpskoordinator inom e-handel

Kringla söker:

E-handelsansvarig problemlösare, Kringla elcyklar

Searchmint söker:

Digital Growth Manager (E-Commerce)

SwedOffice söker:

CRM Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta