15 procent av nätkunderna köper e-handelsboxar

Högt eller lågt?

Analysföretaget McKinsey har gjort en djupgående analys av prenumerationstjänsterna inom e-handel. De har frågat ut flera tusen amerikaner om deras prenumerationsvanor. I detta inkluderas dock strömmande tjänster som Spotify och Netflix, ett område som förstås ökar starkt, men även de populära e-handelsboxarna innehållandes varor.

LÄS ÄVEN: Prenumerationer - trend eller här för att stanna?

Annons

McKinseys undersökning visar att hela 15 procent av alla nätkonsumenter prenumererar på en, eller flera, av dessa e-handelsboxar. Vanligtvis handlar det om månatliga boxar och kunderna sägs vara snabba att avsluta prenumerationen om de inte är nöjda. Kundernas krav ska alltså vara höga.

Prenumerationsmarknaden i USA ska ha växt med mer än hundra procent per år de senaste åren, drivet till stor del av riskkapital. De största e-handlarna i kategorin ska ha växt från en sammanlagd 57 miljoner dollar i omsättning 2011 till över 2,6 miljarder dollar 2016.

LÄS ÄVEN: Gillette-utmanaren Dollar Shave Club såld för $1 miljard

Startup-företagen har även lockat jättarna till prenumerationsfesten och vi har fått se tjänster som Gillett on Demand och Walmarts Beauty Box. Unilever köpte även uppstickaren Dollar Shave Club för 1 miljard dollar, vilket förstås visar på intresset för e-handelsboxarna.

Diagram över hur många som prenumererar på varor och media:

Inte helt oväntat så är det främst en yngre målgrupp som testar e-handelsprenumerationer. De är oftast stadsbor och mellan 25 och 44 år gamla. E-handelsboxarna ska främst gå hem hos kvinnor som står bakom 60 procent av prenumerationerna.

Kvinnor och mäns prenumerationsvanor:

Annons

De som prenumererar satsar inte bara på en tjänst utan medianen är 2 prenumerationer och 35 procent ska ha tre eller fler. Även om kvinnor står för majoriteten av alla prenumerationer så ska män vara mer benägna att ha tre eller fler prenumerationer.

Även om 40 procent av de tillfrågade ska ha sagt upp prenumerationer, så ska det enligt McKinsey också vara många som stannar kvar länge om de hittar en tjänst som de verkligen gillar.

Annons