Annons

18-åring startar ny webbtidning om e-handel Kasper Friis driver Ehandelsbladet.dk

18-åring startar ny webbtidning om e-handel

2017-07-25 07:54

Vill hjälpa andra att lära sig hur man gör.

De senaste dagarna har plötsligt en ny portal för nyheter och praktiska tips till den som är intresserad av e-handel börjat synas runt om på sociala medier. På danska Ehandelsbladet.dk kan man läsa olika e-handelsprofilers bästa tips till att lyckas nå ut och öka försäljningen i sin e-handel, men också om vad som händer i branschen. 

Vill skapa en plats där allt är samlat

Men bakom sajten står 18-åriga Kasper Friis. Han har själv ingen utbildning i ämnet, men har däremot jobbat för ett par e-handelsföretag och fick då själv surfa runt på olika bloggar och liknande när han skulle lära sig saker som SEO eller hur man marknadsför sig i sociala medier. Det ledde till slut till att idén om att skapa en egen sajt med bra tips växte fram.

- Jag vet att man måste gå till tusentals sajter för att kunna lära dig hur man gör, så varför inte bara behöva besöka en? Det finns ingen plats där allt är samlat på en hemsida och det är vad jag ville skapa. Jag ville att det skulle finnas någonstans dit folk som mig kan läsa och bli experter på e-handel, säger han till Ehandel.se.

Drev nyhetssajt för unga

Trots sin unga ålder är Kasper Friis dock redan sedan tidigare goda erfarenheter av att driva en nättidning. Innan han startade Ehandelsbladet.dk drev han istället Ungeavisen, som är en nyhetssajt om politik som vänder sig till unga människor.

- Men jag sålde den vidare och behövde något nytt att göra, konstaterar han.

“Jag köpte domänen i förra veckan”

Den 21 juli var det så dags för lanseringen av den nya e-handelstidningen. Och även om han hade tänkt på att starta den flera månader, så är det först den senaste veckan som allt fallit på plats.

- Jag köpte domänen i förra veckan och sa “Let’s do it!”. Det kanske hänger ihop med att jag inte är den tålmodiga typen, jag vill hellre att saker ska vara gjorda igår än imorgon.

Många vill bidra med erfarenheter

Trots att sajten bara varit uppe i några dagar, så har responsen inte låtit vänta på sig.

Annons
Annons
- Det hör av sig folk till mig varje dag och undrar om de kan få börja blogga eller skriva för sajten. Jag betalar inget till någon, men e-handlare vet att om de syns på min sajt så kommer det automatiskt att vara bra marknadsföring för dem, säger han.

Nu har det också visat sig att han inte varit den enda som gått och tänkt på idén.

- Efter jag startade har flera personer kontaktat mig och sagt att de funderat på samma sak i flera år, berättar Kasper Friis.

Några svenskar har hittat sajten

Hittills har de flesta besökarna av naturliga skäl varit danskar, men han har även märkt att några svenskar verkar ha hittat till sidan.

- Jag går ganska ofta in och tittar på analyserna och senaste jag var inne såg jag att fyra personer från Stockholm var på sajten just nu. Sen om det bara är en svensk server, eller om det är danskar på resande fot eller sådär vet jag inte.

“Vill göra nybörjare till experter”

I dagsläget tjänar han inga pengar alls på sajten, men är medveten om att det är en fråga som han kommer behöva ta itu med framöver.

- Om det här blir stort så är det förstås ett problem, vi måste diskutera hur vi ska försörja oss. Det finns förstås massor av olika möjligheter, men just nu så vill vi mest ha trafik till sajten och sprida ordet om att den finns. Vi vill göra nybörjare till experter.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Starkt startfält till årets stora premiär.

Annons
Annons
PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

Inga tangentbord eller pinkoder.

Intersport:

Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

<nobr>E-handelns</nobr> vårdslösa utnyttjande av transporterna

Krönika: E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna

Lars Sjölund, från företaget Ossoami, om hur vi måste ta vårt ansvar för miljön. Annars kan konsumenterna bojkotta e-handeln.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Annons
Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta