18-åring vill få världen att le med organisk tandblekning

Blev e-handlare som 16-åring.

15 år gammal började Gustav Lundin att testa att importera olika varor. Vid 16 blev han e-handlare för första gången.

- Jag hade mitt första e-handelsprojekt när jag var 16 och började sälja hoverboards. Jag lärde mig mycket och det gick relativt bra, berättar han för Ehandel.se.

Annons

Idag har han hunnit bli 18 år och går tredje året på gymnasiet. Men e-handeln har han inte övergett - tvärt om. Den här gången är det istället en organisk tandblekningsprodukt som han säljer i den egna e-handeln och varumärket Cocosmile.se.Genom ett pulver som är gjort på kokosnötskal, vill han nu få världen att le. Till tandblekningen får kunden även ett set med en bambutandborste.

- Sedan barnsben har jag alltid haft en känsla för affärer, jag har alltid haft det i mig. Jag tror det beror på att jag inte fick allt gratis när jag växte upp. Så då började jag fundera på hur jag skulle kunna tjäna pengar, berättar Gustav.

150 000 efter två månader

Det märks.Efter Cocosmiles två första månader hade företaget nått 150 000 kronor i omsättning. En stor del av framgången med e-handeln har han nämligen nått genom att använda sig av olika influencers, som exempelvis Sofia Johansson och Lea Wallin.

Och faktum är att det i mångt och mycket inte är Cocosmile som jagar influencer-personerna. Snarare är det de som kontaktar Gustav Lundin och erbjuder sig att hjälpa företaget med marknadsföringen.

- Ofta är det de som kontaktar oss och säger att de vill testa vår produkt. I början kontaktade jag dem, men nu är det de som kommer till mig. Det tror jag beror på att vi har en så bra affärsidé.

Det är inte bara influencers som hör av sig, även återfärsäljarna vill vara med på tåget.

- Även återförsäljare hör av sig till oss självmant. Jag behöver inte ens leta efter återförsäljare faktiskt. Då vet man att det är en bra produkt.

Vad är unikt med Cocosmile?

Annons

- Det som gör oss till ett bra varumärke är förstås dels att produkten är organisk. Dessutom skänker vi en tandborste till välgörenhet för varje produkt vi säljer. Det innebär att ett barn som behöver det får en miljövänlig tandborste i bambuträ, så det är verkligen win-win på alla fronter.

"Influencers inte långsikigt"

Men trots att det visat dig vara framgånsgrikt att jobba med influencers, så är det inte en metod som Gustav Lundin tror kommer att kunna bära företaget långsiktigt.

- Det är nog inte hållbart att bara leva på influencers i längden. Vår omsättning baseras just nu på influencers. Framöver kommer vi även att ha egen marknadsföring via facebook, bland annat. Även retarget-reklam tror vi på, säger han. 

Sedan den 15 december är e-handeln live och Gustav Lundin berättar att orsaken till att blev just tandvårdsprodukter som han riktade in sig på, inte var helt slumpmässig.

- Min mamma är tandsköterska. Men i grunden handlade det nog mest om att jag såg en produkt och en affärsmöjlighet och bestämde mig för att satsa.

Ett land i taget

Så många konkurrenter har han inte i Sverige ännu, men i Danmark är konceptet ganska trendigt, har han noterat.

- Det blir det säkert i Sverige med snart. I och med vår miljövänliga profil har vi märkt att produkten går hem bland många vegetarianer och veganer, så jag tror att produkten funkar lika bra här som där.

Än så länge säljer Cocosmile bara inom Sverige, men planer finns redan på att expandera utomlands.

- Vi vill ta ett land i taget och lära oss kunderna och bygga upp en varumärkeskännedom. Först ska vi skaffa oss full kunskap om den svenska marknaden.

Ska dela ut 1000 tandborstar i Kina

Än så länge drivs företaget från föräldrahemmet i Gävle, men en utlandsvistelse kommer det dock att bli inom kort.

- Vi har en inplanerad resa nu i april och då ska vi åka till Kina och dela ut över 1000 tandborstar till gatubarn och på barnhem.

Den långsiktiga planen är att företaget ska nå miljonen redan under 2018.

- Man måste sikta högt för att kunna komma någonstans, menar Gustav Lundin. 

Det tankesättet är dock något som han menar att många unga tyvärr saknar i dagsläget.

- Ingen i min närhet har haft samma intresse för företagande som jag har. Många unga har inte den hunger som krävs för att lyckas. Folk gillar att ha pengar, men inte att jobba för att tjäna ihop till dem, säger han och fortsätter:

- Men jag vill verkligen uppmuntra alla yngre att våga testa sina idéer, man lär sig jättemycket. 

Joel Svensson som förebild

Själv har han också en lokal förebild, som han tycker har gjort precis den resan - vågat testa en idé och lyckats.

- Det är klart att det skulle vara roligt att få jobba någon gång med Joel på Partykungen. Jag skulle säkert lära mig massor av att jobba med honom, men självklart samarbetar jag även med andra e-handlare, säger Gustav.

Hur hinner du med att driva företaget samtidigt som du går sista terminen på gymnasiet?

- Det är mitt intresse. Istället för att sitta på Twitter så jobbar jag med Cocosmile. Man får planera, helt enkelt. Jag packar mycket under helgerna. Många unga idag är ganska bekväma och vissa har lite offermentalitet och tror att de har hela världen emot sig. Men med e-handel är det ju tvärtom - du kan göra affärer med Kina hemifrån rummet. Du skapar dina egna möjligheter. Jag fick aldrig Cocosmile levererat, jag fick skapa det själv. Min devis är att man ska arbeta smart och inte hårt. Varför använda spaden när man kan ta grävskopan, liksom.

Annons