Annons

20 procent på Viktigt att utforma sin vårkampanj rätt

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

2019-05-23 15:11

68 varumärken ingick inte.

I samband med vårens antågande passade e-handelsföretaget Nelly på att marknadsföra ett par så kallade "spring must-haves" på sin sajt. Företaget visade upp både kläder och accessoarer och lovade sina kunder "20% off everything", följt av uppmaningen "Shop Now".

Bredvid ordet "everything" syntes dock en liten asterix, och den som klickade på den fick besked om att en rad varumärken inte omfattades av rabatten på 20 procent. Enligt anmälaren var listan på icke-inkluderade märken så lång som 68 olika varumärken. Personen i fråga tyckte att tilltaget var missvisande och valde därför att anmäla kampanjen till Reklamombudsmannen.

Borde åtminstone omfatta det mesta

Nu väljer Reklamombudsmannen att gå på anmälarens linje. Stiftelsen fäller Nelly, med motiveringen att man inte får vilseleda sina kunder.

Annons
Annons
- Reklamombudsmannen finner att påståendet "20 % off everything* Code LOVE20" ger en genomsnitts­konsu­m­e­nt intryck av att det är 20 procents rabatt på allt, eller åtminstone det mesta som annonsören erbjuder på sin webbplats.

Att så många som 68 varumärken inte ingick i kampanjen fick alltså RO att reagera.

- Annonsören har inte visat att de 68 varumärkena som undantas från erbjudandet motsvarar en andel som innebär att det mesta som annonsören erbjuder på sin webbplats omfattas av erbjudandet. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta