Annons

Foto: Skruvats Facebooksida Skruvat körde för fort i ämnesraden

"20 procent på allt" gällde bara vissa varor - fälls av RO

2017-10-18 07:00

Kan man förvänta sig att kunden läser hela erbjudandet?

Den som prenumererar på Skruvats e-postutskick och i somras var inställd på att handla bildelar, lär ha fått fart på köplusten när det damp ner ett mailutskick med ämnesraden "Rally rabatt! 20 % på alla produkter".

Men rubriken, och brevets intro - där det bland annat hette att ”för att fira lite extra ger vi dig nu 20 % rabatt på alla produkter i din order” - lovade lite väl mycket. Längre ner i brevet framgick det nämligen att erbjudandet inte alls gällde alla produkter.

- Kampanjen gäller 26-30 juli, endast för privatpersoner. Gäller ej däck, fälg, takboxar, motorer och presentkort. Minsta köp 500 kr, skrev Skruvat en bit ner i sitt mailutskick.

"Luras att titta på reklamen"

Tilltaget gick inte hem hos en av Skruvats prenumeranter, som såg reklamen som vilseledande och valde att anmäla saken till Reklamombudsmannen, RO.

Annons
Annons
- I e-postut­­­skickets ämnesrad står det att det är 20% rabatt på samtliga produkter, men i det finstilta framkom att däck, fälgar, takboxar med mera inte omfattas av kampanjen. Anmälaren menar att man luras att titta på reklamen för att man lockas av budskapet i ämnesraden, återger RO anmälarens synpunkter.

Skruvat.se håller dock inte med om att e-postutskicket var vilseledande. I sitt utlåtande till RO skriver bolaget att det framgår tydligt vad som gäller om man “läser erbjudandet i sin helhet”.

- Kunden uppmanas alltid att läsa hela erbjudandet och inte lösryckta delar i början eller slutet av erbjudandet för att förstå vilka förutsättningar som gäller. I erbjudandet ligger även texten kring förutsättningarna i anslutning till den länk som kunden kan klicka sig vidare till erbjudandet på. Annonsören anser sig ha upplyst kunden om vilka förutsättningar som gäller för erbjudandet, skriver företaget till RO.

RO: Reklamen är vilseledande

Men RO, som förstås inte har mycket till övers för reklam som kan uppfattas som vilseledande, väljer att gå på anmälarens linje och fälla Skruvat.se.

- Undantag till ett erbjudande som i detta fall endast framgår vid närmare granskning kan inte anses neutralisera det intryck som framställningen ger vid en flyktig kontakt. Nämnden finner därför att reklamen är vilseledande och den strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler, skriver RO i sitt beslut.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Annons
Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Kräver ett visst belopp.

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Ny marknadschef och e-handelschef.

Kedjan avbryter rekonstruktion:

Kedjan avbryter rekonstruktion: "Det går inte längre"

E-handelsdrömmen gick i kras.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Får nytt toppjobb hos CDON:

Får nytt toppjobb hos CDON: "Jobbar med det jag brinner för"

Nytt ansvarsområde för e-handelsprofilen.

Ny <nobr>e-handel</nobr> gör väggkonst av bilder från Instagram

Ny e-handel gör väggkonst av bilder från Instagram

Från likes till e-handelsinkomst.

Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Påskkatastrofen: Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Sämsta veckan hittills.

Annons
Annons
Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras e-handeln

"Trygghet att handla direkt av tillverkaren".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta