Annons

20 procent på Viktigt att utforma sin vårkampanj rätt

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

2019-05-23 15:11

68 varumärken ingick inte.

I samband med vårens antågande passade e-handelsföretaget Nelly på att marknadsföra ett par så kallade "spring must-haves" på sin sajt. Företaget visade upp både kläder och accessoarer och lovade sina kunder "20% off everything", följt av uppmaningen "Shop Now".

Bredvid ordet "everything" syntes dock en liten asterix, och den som klickade på den fick besked om att en rad varumärken inte omfattades av rabatten på 20 procent. Enligt anmälaren var listan på icke-inkluderade märken så lång som 68 olika varumärken. Personen i fråga tyckte att tilltaget var missvisande och valde därför att anmäla kampanjen till Reklamombudsmannen.

Borde åtminstone omfatta det mesta

Nu väljer Reklamombudsmannen att gå på anmälarens linje. Stiftelsen fäller Nelly, med motiveringen att man inte får vilseleda sina kunder.

Annons
Annons
- Reklamombudsmannen finner att påståendet "20 % off everything* Code LOVE20" ger en genomsnitts­konsu­m­e­nt intryck av att det är 20 procents rabatt på allt, eller åtminstone det mesta som annonsören erbjuder på sin webbplats.

Att så många som 68 varumärken inte ingick i kampanjen fick alltså RO att reagera.

- Annonsören har inte visat att de 68 varumärkena som undantas från erbjudandet motsvarar en andel som innebär att det mesta som annonsören erbjuder på sin webbplats omfattas av erbjudandet. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Hinner inte längre hantera logistiken själv.

Annons
Annons
Grundades 1965 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Just nu: Grundades 1965 - nu lanseras e-handeln

Ny e-handlare tar upp kampen om jättemarknaden.

Efter Komplett - här är Ole Vinjes nya jobb

Efter Komplett - här är Ole Vinjes nya jobb

Förre vd:n avgår efter 16 år.

Mystiskt avsked - Gina Tricots VD lämnar

Mystiskt avsked - Gina Tricots VD lämnar

"Passar bra att jag tar mig an ett nytt uppdrag nu".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Här är e-handlarna som influencers helst vill jobba med

Här är e-handlarna som influencers helst vill jobba med

"Krångligt att förstå vad företag förväntar sig".

H&M ökade med 11 procent: “Går i rätt riktning”

H&M ökade med 11 procent: “Går i rätt riktning”

Förändringsarbetet fortsätter.

Erikshjälpens VD lämnar - en ny har nu tillsats

Erikshjälpens VD lämnar - en ny har nu tillsats

"Viktigt att organisationen är förändringsbenägen".

Annons
Annons
Svensk kalenderjätte lanserar personaliserad e-handel

Svensk kalenderjätte lanserar personaliserad e-handel

Så typiskt Burde.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta