2013 blev ett rekordår för Skånska Byggvaror

2013 blev ett bra år för Skånska Byggvaror. Byggvarujättens tillväxt landade på 11 procent och försäljningen närmade sig en halv miljard kronor. En fortsatt försäljningsökning, expansion i Sverige och utökade satsningar på e-handel ligger bakom rekordåret.

Redan under första halvåret 2013 visade Skånska byggvaror upp fina siffror med en tillväxt på 11 procent på den svenska marknaden. När hela året nu ska summeras visar det sig att 2013 är det mest framgångsrika sedan starten 1965.

Tillväxten fortsatte under andra halvåret och resulterade i ett nytt omsättningsrekord för koncernen helåret 2013 på 483 miljoner kronor. Omsättningsökningen uppgick till cirka 11 procent med ett rörelseresultat på 7,5 procent.

Annons

– Det senaste årets omfattande strategiarbete tillsammans med ägaren Polaris har utvecklat sig väl, vilket vi är väldigt glada för. Det är glädjande att vi, samtidigt som vi investerar, rekryterar samt strukturerar om vårt norska dotterbolag, lyckas förbättra vårt resultat. Det ger oss styrka att expandera vidare i Norden. Dessutom känner vi en större optimism hos våra målgrupper som gör att vi vågar tro på ett ännu starkare 2014, säger Anders Johansson Eickhoff, 
VD Skånska Byggvaror.

Fortsatt fokus på E-handeln

Som ett steg i sin nordiska expansion gjorde Skånska Byggvaror under förra året en satsning i Norge med en ny e-handel, Grønt Fokus, nätbutiken som man köpte upp 2012. Man försökte också locka norrmännen till att e-handla med olika showrooms.

Under 2014 kommer man att genomföra fortsatta satsningar i Sverige och Norge, men även på den finska marknaden. Där ska en uterumsatsning lanseras tillsammans med samarbetspartnern Netrauta. Samtidigt konstaterar man att nätet varit en viktig del av 2013, något som kommer att ha en central roll även 2014.

– Vi investerar mer i mobila kundmöten via datorer, telefoner och mobila enheter. Redan idag säljs majoriteten av våra varor via e-handel och vi ser en snabb ökning av köp via surfplattor och telefoner, vilket är fascinerande då våra produkter både är stora, komplexa och innebär en stor investering för kunden. E-handel och mobila kundmöten ger viktiga utvecklingsmöjligheter för oss som vi nu framtidssatsar stort på, säger Anders Johansson Eickhoff.

Källa: Press

Annons