250 000 e-handlare i Europa får tillgång till Alipay med nytt avtal

Användare av PrestaShop i Tyskland, Storbritannien och Nederländerna kan nu lansera Alipay som betalmetod.

För ungefär en månad sedan berättade vi att det ryktades om att Alibabas betaltjänst Alipay skulle lanseras i ett antal europeiska länder.

Nu har PrestaShop och Alipay ingått ett avtal som enligt uppgifter från PrestaShop ska ge 250 000 e-handlare i Storbritannien, Nederländerna och Tyskland möjlighet att sälja till kinesiska konsumenter. De kan då betala med Alipay som är den ledande betaltjänsten i Kina. Enligt ett pressmeddelande från Prestashop hanterar Alipay omkring hälften av alla betalningar över Internet som görs i Kina.

Annons

- Vi vill vara säkra på att vi gör det enkelt för alla att nå ut med sina produkter och tjänster till kinesiska konsumenter. Alipay har blivit en livsstil för våra kunder och vårt mål är att se till att de på ett enkelt sätt kan handla vad de vill både utanför Kina och på hemmaplan. Genom att samarbeta med PrestaShop öppnar vi upp en ny marknad för europeiska företag och låter våra kunder handla med en betalmetod de litar på när de handlar från mindre företag i Europa, säger Rita Liu, som är chef över Europa, Mellanöstern och Ryssland på Alipay.

"Förtjusta över avtalet"

Enligt Ehandelsindex är PrestaShop en av de tre mest populära open source-plattformarna i Sverige, och företaget har alltså även många anhängare utomlands. Enligt Corinne Lejbowicz, VD på PrestaShop, är det goda nyheter att europeiska handlare nu får en kortare väg till den kinesiska marknaden, där det bland annat ska finnas en stor efterfrågan på mode, kosttillskott och kosmetika.

- Vi är väldigt förtjusta över avtalet med Alipay med tanke på möjligheterna det ger PrestaShops användare. Samarbetet med Kinas ledande betalleverantör på e-handelsområdet är ett viktigt steg för varje e-handlare som vill in på en av de snabbast växande e-handelsmarknaderna i världen, säger hon. 

Den 11 november i år ska Alipay ha hanterat försäljning för över 14 miljarder dollar på en dag när Kinas konsumenter Singles Day-shoppade på Alibabas webbplats.

Annons