Annons

3 tips för hur du skapar en värdefull kunddatabas Linda Leffler Olsson

3 tips för hur du skapar en värdefull kunddatabas

2017-11-24 15:25

Svensk Handels jurist Linda Leffler Olsson ger sina tips kring GDPR.

Den 25 maj 2018 börjar dataskyddsförordningen att tillämpas. Här ger vi 3 tips på hur du kan använda Black Friday och julhandeln för att efterleva lagstiftningen och för att skapa en värdefull kunddatabas som ni kan använda på det sätt ni vill.

1. Transparens och korrekt information

Det är ändamålen (till exempel administration av kundens beställning och direktmarknadsföring) och den lagliga grunden för varje ändamål som styr vad ni får lov att göra med kunddatabasen. Korrekt och tydlig information hjälper kunden att förstå hur kundens personuppgifter kommer att användas. Var tydliga med om uppgifterna kan delas med eller överlåtas till andra företag.

2. Uppdatera befintliga samtycken

Dataskyddsförordningen ställer högre krav på vad som utgör ett giltigt samtycke. Bland annat ska kunden ha möjlighet att samtycka till olika ändamål. Det måste också stå klart för kunden hur långt samtycket sträcker sig. Detta görs genom att lämna tydlig information om ändamålet med er behandling. Tänk på att en förikryssad ruta aldrig utgör ett giltigt samtycke – detta gäller redan idag.

Annons
Annons

3. Ha rutiner för återkallade samtycken

Kunden har en ovillkorlig rätt att dra tillbaka sitt samtycke. Här måste ni ha funktioner och rutiner som gör att ni kan säkerställa att kundens uppgifter inte längre behandlas för det ändamål som kunden samtyckt till.

Ni kan självklart behöva vidta fler åtgärder för att er personuppgiftsbehandling ska vara laglig – och detta är bara tips på vägen. Diskutera gärna med en jurist vad som gäller för just er personuppgiftsbehandling.

Linda Leffler Olsson

Jurist Svensk Handel Juridik

Annons
E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

Det amerikanska cykelbudet fick ge namn till Martins märke.

Annons
Annons
Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Exklusivt: Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Har spikat lanseringsdatum för brittisk sajt.

Gekås nya storsatsning:

Gekås nya storsatsning: "Som e-handel fast bättre"

Deras egen variant av webbshop.

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

"Vi vågar prova oss fram och driva innovativa lösningar".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu <nobr>e-handel</nobr>

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu e-handel

Kan lansera Click&Collect.

Leveranskritik mot MediaMarkt:

Leveranskritik mot MediaMarkt: "Har fått vissa utmaningar"

Beställningar från början av december har inte kommit fram.

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Nätapoteket går inte att stoppa?

Annons
Jobb på Ehandel.se

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist

Campadre söker:

Teamledare till största shoppingklubben på nätet i Norden, Campadre.

Jula Sverige AB söker:

e-handelsspecialist

BabyBjörn AB söker:

E-commerce Store Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta