Annons

3 tips för hur du skapar en värdefull kunddatabas Linda Leffler Olsson

3 tips för hur du skapar en värdefull kunddatabas

2017-11-24 15:25

Svensk Handels jurist Linda Leffler Olsson ger sina tips kring GDPR.

Den 25 maj 2018 börjar dataskyddsförordningen att tillämpas. Här ger vi 3 tips på hur du kan använda Black Friday och julhandeln för att efterleva lagstiftningen och för att skapa en värdefull kunddatabas som ni kan använda på det sätt ni vill.

1. Transparens och korrekt information

Det är ändamålen (till exempel administration av kundens beställning och direktmarknadsföring) och den lagliga grunden för varje ändamål som styr vad ni får lov att göra med kunddatabasen. Korrekt och tydlig information hjälper kunden att förstå hur kundens personuppgifter kommer att användas. Var tydliga med om uppgifterna kan delas med eller överlåtas till andra företag.

2. Uppdatera befintliga samtycken

Dataskyddsförordningen ställer högre krav på vad som utgör ett giltigt samtycke. Bland annat ska kunden ha möjlighet att samtycka till olika ändamål. Det måste också stå klart för kunden hur långt samtycket sträcker sig. Detta görs genom att lämna tydlig information om ändamålet med er behandling. Tänk på att en förikryssad ruta aldrig utgör ett giltigt samtycke – detta gäller redan idag.

Annons
Annons

3. Ha rutiner för återkallade samtycken

Kunden har en ovillkorlig rätt att dra tillbaka sitt samtycke. Här måste ni ha funktioner och rutiner som gör att ni kan säkerställa att kundens uppgifter inte längre behandlas för det ändamål som kunden samtyckt till.

Ni kan självklart behöva vidta fler åtgärder för att er personuppgiftsbehandling ska vara laglig – och detta är bara tips på vägen. Diskutera gärna med en jurist vad som gäller för just er personuppgiftsbehandling.

Linda Leffler Olsson

Jurist Svensk Handel Juridik

Annons
Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Starkt startfält till årets stora premiär.

Annons
Annons
PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

Inga tangentbord eller pinkoder.

Intersport:

Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

<nobr>E-handelns</nobr> vårdslösa utnyttjande av transporterna

Krönika: E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna

Lars Sjölund, från företaget Ossoami, om hur vi måste ta vårt ansvar för miljön. Annars kan konsumenterna bojkotta e-handeln.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Annons
Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta