325 000 e-handlare när Shopify närmar sig 100 miljoner dollar

Satsningar på Apple Pay, e-handel i Messenger och en ny mobil-app får den kanadensiska e-handelsplattformen att lyfta.

Shopify växer så att det knakar, på alla håll och kanter. Det står klart när e-handelsplattformen nu släppt sin rapport för årets tredje kvartal. Under perioden kan Shopify visa upp en omsättning på 99,6 miljoner dollar, en ökning med 89 procent jämfört med samma kvartal i fjol.

Samtidigt har antalet anslutna e-handlare ökat rejält. Från 200 000 för ett år sedan till fler än 325 000 vid slutet av september 2016. Något som även fick det totala värdet av varor, Gross Merchandise Volume, GMV, som Shopifys e-handlare sålde för att öka med mer än 100 procent till 3,8 miljarder dollar under kvartalet.

Annons
Annons

Ökar 200 procent i mobilen

Bolaget lyfter särskilt fram vissa satsningar som bidragit till den senaste tidens succé. Däribland integrationen med meddelande-appen Messenger efter att Facebook i våras lanserat chatbotar som gör det möjligt för kunden att kommunicera med e-handlaren.

Nyligen blev det möjligt att e-handla direkt i Messenger och totalt ska fler än 30 000 av Shopifys handlare ha installerat funktionen i sina butiker. Tiotusentals handlare ska nu även erbjuda Apple Pay i sina butiker och de som installerat betallösning ska i genomsnitt se en konverteringsökning på 200 procent i mobilen.

– Var och en av dessa satsningar gör skillnad för våra handlare och vi räknar med att dra full nytta av dessa investeringar under de kommande åren, säger Tobi Lutke, grundare och VD för Shopify.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!