3D-teknik ska minska returer av kläder på nätet

Att köpa kläder på nätet kan vara en frustrerande process, men på senare tid har allt fler storlekstjänster poppat upp som ska hjälpa både konsumenter och e-handlare. Nu är det dags för ytterligare en, PhiSix. Med hjälp av deras 3D-teknik kan nätkunden virtuellt prova kläderna innan de handlar.

På nätet har kunden inte tillgång till ett provrum, något som många löser genom att beställa samma plagg i flera storlekar för att sedan skicka tillbaka det som inte passar. Dyrt och omständligt för många e-handlare, men tjänster som kan hjälpa till att lösa frågan blir allt fler.

PhiSix är nästa tjänst som vill lösa problemet, och man vill göra det med hjälp av 3D-simulering. Deras nylanserade lösning ska göra det möjligt för nätkunder att prova kläderna innan de klickar på köpknappen, åtminstone virtuellt.

Annons

– Trots alla framsteg som vi har sett under de senaste tio åren är vi fortfarande långt efter när det gäller e-handel med kläder. Det vore bra om vi kunde köpa våra kläder på nätet utan tvivel, men det går inte i dagsläget eftersom det är för svårt att hitta rätt passform. Vårt mål med PhiSix är att ändra på det, säger grundaren Jon Su.

Simulerad catwalk

Till skillnad från konkurrenter som Fits.me, True Fit och Virtusize ska PhiSix kunna digitalisera klädesplagg från ett tvådimensionellt fotografi. Användare ger sen grundläggande information om sina kroppar och dess mått. Efter det kläs plagget på en avatar med en fysik-baserad 3D-simulering.

Kunden kan sen se plagget i en 360 graders vy, titta på kläder på en simulerad catwalk, och kolla in ett virtuellt provrum.

– Vår lösning kan digitalisera och simulera kläder 10 gånger snabbare än våra konkurrenter. Det till ett pris som är tre till fem gånger lägre. E-handlare kan integrera tekniken i sina butiker med en kodrad iför att förbättra konverteringen, öka sin försäljning och minska antalet returer, säger Jon Su.

Under de inledande testerna har PhiSix digitaliserat över 10 000 plagg och det har skapats över 6000 användar-avatarer. Företaget ska ha kunder som Tie Society, Le Tote och ett antal "stora internationella e-handlare". Deras teknik ska också användas av flera stora filmbolag i Hollywood.

 

Annons

Källa: VentureBeat

Annons