Undersökning: 400 miljarder transaktioner analyserade

Det blir fel i ekonomin om vi inte räknar med e-handeln.

Vi vet konstigt nog väldigt lite om hur e-handeln påverkar samhället. Det har konstaterats i flera rapporter och ett område har gällt hur framtidens logistik kommer att omforma våra städer. Ekonomin kan dock också vara på väg att omformas av e-handeln.

Nu rapporterar Washington Post att e-handeln har oväntade effekter på ekonomin. Tidningen har tagit del av forskningsresultat som Stanford-universitetet kommit fram till. Detta efter att forskare fått ta del av 400 miljarder transaktioner från VISA:s betalnätverk, från 2007 fram till 2017.

Annons

Djupgående effekter på hela ekonomin

Ekonomerna förvånades bland annat över den digitala ekonomins storlek.

- Om den fortsätter att växa i denna takt, då behöver den vara på vår radar, konstaterar Stanford-ekonomen Peter Klenow.

Anledningen är helt enkelt för att e-handeln därmed påverkar inflationen och den ekonomiska tillväxten på en djup nivå. Detta är inte första gången som någon kommer till denna slutsats. Vår svenska ekonom Jonas Arnberg påpekade fenomenet redan 2015.

LÄS ÄVEN: Prisökningarnas tid är förbi

Stanford-undersökningen fann även att e-handeln ökar de ekonomiska klyftorna, genom att rikare hushåll helt enkelt e-handlar mer och därmed sparar mer pengar. Undersökningen mätte även hur långt konsumenterna kunde tänka sig att åka till en butik, innan de gav upp och istället e-handlade varorna från samma företag.

- När företaget erbjuder online- och offline-alternativ och den fysiska butiken är 1,6 kilometer bort, då väljer kunden e-handeln cirka 12 procent av gångerna. När den är 8 mil bort? Då väljer kunden e-handeln mer än hälften av gångerna, skriver Washington Post.

De som bodde långt ute på landet var dock inte de som e-handlade mest. Utan det var istället kunder i tätbefolkade områden som var mer benägna att e-handla, något som dock också kan bero på saker som utbildning och tillgång till Internet.

Undersökningen riktade in sig på USA och inkluderade resor, utöver mer renodlad e-handel. I Sverige vet vi samtidigt att det är en hög frekvens av e-handel i exempelvis Norrbotten, där man ofta har långt till butiker.

Annons

Stimulerar en redan het ekonomi

I en undersökning från förra året har samtidigt Stanford-ekonomen Peter Klenow analyserat just detta med inflation och kopplingen till e-handeln. Om man inte räknar med e-handeln så kommer vi att få en felaktig bild av den ekonomiska tillväxten, trots att e-handeln bara står för runt 8 procent av handeln.

- Detta kan få ekonomin att se mindre ut eller att vara mer snabbväxande än vad den är. Den missuppfattningen kan leda till att beslutsfattare tar fel beslut, till exempel genom att kyla en ekonomi som inte håller på att överhettas, eller stimulerar en som redan är het, konstaterar Wall Street Journal.

Harvard-professorn Albert Cavallo varnade också för e-handelns påverkan på inflationen under förra året. Han menade samtidigt att e-handeln i sin tur påverkar priserna i de fysiska butikerna, och därmed i hela detaljhandeln. Detta trots att näthandeln fortfartande står för en liten andel av handeln i stort.

LÄS ÄVEN: "E-handeln påverkar inflationen"

Annons