44 pizzabagare lämnar OnlinePizza för konkurrent

En stor del av Göteborgs pizzabagare känner sig lurade av Onlinepizza och ansluter sig till den konkurrerande plattformen Pizzahero.

Onlinepizza, som ägs av den tyska matbeställningstjänsten Delivery Hero, är en av de största aktörerna i Sverige. Ifjol omsatte bolaget 88 miljoner kronor med en vinst på 14,6 miljoner kronor. Nu gnisslar det dock något i maskineriet i form av missnöjda pizzerior, skriver Göteborgs-Posten.

I början tog Onlinepizza 6 procent av försäljningen som gick via sajten enligt Kemal Rashid, ägare av Jakobsdals pizzeria i Göteborg. Efter det höjdes den till 11 procent och nu har avgiften mer än fördubblats till 13 procent plus moms.

Annons

– Nu planerar de att höja till 15 procent nästa år. De har i princip blivit delägare utan att deras namn står i våra papper. De tjänar pengar på oss medan vi sliter och har allt ansvar för att kunderna blir nöjda. Vi har blivit som slavar på vårt eget jobb, säger Kemal Rashid till GP.

För dominanta på marknaden

Rashid är långt ifrån ensam om att känna sig lurad. 44 Göteborgspizzerior har fått nog och valt att ansluta sig till den konkurrerande plattformen Pizzahero, vars avgift endast ska vara en tredjedel av Onlinepizzas.

Ahmad Karimnejad, ägare till Royal pizzeria, är ytterligare en av de som valt att lämna för konkurrenten. Han har försökt få tag i Onlinepizza för att försöka få till en lösning som fungerar för alla parter, men han har inte fått något gehör.

– Vi har försökt att lösa det här på vänligt sätt, men de svarar inte. Vi jobbar som åsnor i den här branschen, varför tar de så mycket pengar av oss? Det är miljoner! Är det för att vi är invandrare? Tror de att vi är dumma och inte förstår, säger Ahmad Karimnejad till GP.

Både Ahmad Karimnejad och Kemal Rashid är uppgivna och menar att Onlinepizza har blivit för dominant på marknaden.

– Om vi slutar kanske Karlstad också slutar, sen Borås, Malmö. När kunderna försvinner kanske Onlinepizza börjar lyssna på oss, för vi vet att de inte kommer minska avgiften. Det blir bara värre och värre för varje år, säger Ahmad Karimnejad.

Göteborgs-Posten har nu pratat med Anders Signell, VD på Onlinepizza, och han tillbakavisar att de skulle ta en för stor del av vinsten. Enligt honom finns det inte heller några planer på att höja avgiften till 15 procent, något han menar kan vara ett rykte skapat av konkurrenter.

Annons
Annons