5 heta e-handelstrender att hålla ögonen på

E-handeln ökar år efter år och kommer garanterat att fortsätta utvecklas i snabb takt. Det kommer alltid att vara viktigt att konkurrera med rätt priser, bra service och kvalité. Andra trender kommer och går och det gäller att anpassa sig för att överleva. Här är fem e-handelstrender som Mashable snappat upp och som visar vart det pekar för tillfället.

1. Ovanliga produkter

Annons

Sidor som Etsy.com och Signerat.se där konstnärer och andra kreatörer får möjlighet att visa upp och sälja sina kreationer blir alltmer populära. Att på egen hand driva en e-handel är för många en lockande tanke men också något som kräver mycket tid och engagemang.

Med hjälp av sidor som t.ex. Etsy får många ändå chansen att sälja på nätet, och framförallt hjälper det till att etablera ett varumärke. Produkter som säljs via liknande sidor konkurrerar sällan med priset, utan snarare med individualitet och estetik.

2. Knyta sig till de stora elefanterna

I andra änden finns det de något mer vanliga produkterna, till exempel hemelektronik, verktyg och andra typer av utrustning. Trots att det är bland de mest populära produkterna att handla via nätet kommer det att bli tuffare och tuffare för små aktörer att sälja standardprodukter. Trenden går mot att folk föredrar att handla liknande varor från de stora återförsäljarna.

Ett sätt för mindre aktörer att ändå haka på tåget kan vara att knyta sig till de stora återförsäljarna (tänk Amazon). Framförallt om man har en nischad produkt kan man ändå på det sättet nå ut till den stora massan.

3. Gårdsbutiken blir digital

Annons

Den traditionella ”gårdsbutiken” blir allt mer sällsynt när konkurrensen från de stora kedjorna ökar. Men även de små och personliga butikerna kan, och har framgång på nätet. Det finns de som hävdar att mångfalden är borta när de stora kedjorna tar över.

Ett intressant blogginlägg som berör frågan har vi lyft tidigare, men det finns gott om små butiker att hitta på nätet. Visst ligger det en del jobb bakom att starta en e-handel, men det är idag enklare än någonsin.

Har man en bra produkt eller nisch och kan bygga upp en kundlojalitet så kan man nå långt. Något av det svåraste för e-handlare är att bli sedda på nätet, men även där finns det hjälp att få. Kan man lyckas med det så kan man mycket väl konkurrera med de stora elefanterna.

4. Remarketing, eller kunduppföljning

Statisk marknadsföring är död, och för företag av alla storlekar gäller det att hitta nya vägar. Remarketing, eller kunduppföljning är det nya svarta. Har du någon gång märkt att annonser som visas på sidor du besöker på nätet mycket väl reflekterar dina intressen? Då har du förmodligen utsatts för remarketing.

När en potentiell kund besöker en webbplats och sedan lämnar utan att avsluta ett köp kan företag följa dem på nätet. Annonser och erbjudanden visas sen på andra sidor den potentiella kunden besöker för att locka till att komma tillbaka och avsluta köpet. Frågan är om det här är något som kommer att skada e-handeln mer än vad det gör nytta. Risken finns att det av många kan uppfattas som att bli spammad.

5. Mobila enheter

Mobila enheter håller snabbt på att bli det populäraste sättet att ta sig runt på nätet. Enligt en amerikansk undersökning har 81 procent av alla smartphone-användare tillgång till internet på sina mobiler och 59 procent använder sina telefoner för att surfa på nätet när de väntar på något, en undersökning som nog även går att applicera på oss i Skandinavien.

Av den anledningen, kommer nätbutiker som har en m-handel eller är optimerade för mobila enheter se en ökad försäljning. M-handel är också något som spås öka fenomenet ”showrooming”. Med tillgång till internet i telefonen är det enkelt att samtidigt som man står i butiken och kollar in en vara titta efter bättre priser på nätet.

 

Källa: mashable

Annons