SPONSRAD ARTIKEL FRÅN Svea Ekonomi
5 sätt att öka försäljningen med en kundanpassad checkout

5 sätt att öka försäljningen med en kundanpassad checkout

2018-04-23 08:00

En kundanpassad checkout är en bättre checkout. Men vad innebär det egentligen? Vi listar fem funktioner som gör vår checkout smidigare att använda och lättare att sälja med.

Enligt Mats Wickström som är affärsutvecklare hos oss har lanseringen inneburit ett viktigt steg framåt. Mycket för att vi kunnat göra kundupplevelsen smidigare och enklare. Men framförallt för att vi gjort den mer personaliserad. Här nedanför listar han fem konverteringsdrivande funktioner som finns med i vår checkout.

1. Självlärande kassa föreslår betalsätt åt kunden

- När kunden talar om vem hen är så väljer vår checkout ut de betalsätt som är relevanta för just honom eller henne. Men den kommer också ihåg om kunden betalat med kort tidigare och föreslår då det som betalsätt – givetvis med kortnumret ifyllt, exemplifierar Mats Wickström.

2. Välj mellan ”visa betalalternativ” och ”snabbkassa”

Vilken variant av checkout du ska ha som e-handlare råder det delade meningar om. Vissa föredrar en checkout där kunden direkt ser alla betalalternativ, medan andra hellre vill att kunderna klickar sig igenom flödet. Och vem känner sin verksamhet bäst om inte e-handlaren själv? Mats Wickström menar att det är viktigt att ge valmöjligheter:

- Alla e-handlare vet hur deras kunder beter sig under köpprocessen och nu ger vi dem möjligheten att matcha det med en lämplig layout. På så sätt kan betalupplevelsen anpassas efter varje e-handlares kunder och optimeras till att öka försäljningen.

3. Kunderna kan få sina varor skickade dit de vill

I vår checkout kan både privat- och företagskunder skicka sina varor dit de vill, tack vare verifiering via BankID. Något som onekligen underlättar försäljningen för vissa e-handlare:

- Tänk till exempel på hur mycket smidigare det är att köpa byggmaterial till projekt på andra orter. Både privatpersoner som renoverar sommarstugor och professionella byggaktörer får en mycket bättre köpupplevelse, förklarar Mats Wickström.

4. Vi låter dig styra när kunden ska välja betalsätt

Förutom att du som e-handlare bestämmer layouten på checkouten, så har du även möjligheten att bestämma ordningen på köp och betalning. Det är alltså upp till dig huruvida kunden ska välja betalsätt innan eller efter köp. Ett viktigt val enligt Mats Wickström:

- Genom att ha den ordning på köp och betalning som dina kunder föredrar minskar antalet övergivna varukorgar. Men vilket upplägg som är bäst varierar från e-handel till e-handel.

5. Skapa din egen faktura med dynamisk design

Som e-handlare vill du att dina kunder ska känna att de handlar av dig, ingen annan. Men för att kunderna ska uppleva det så behöver du flexibilitet. Du måste kunna anpassa de olika delarna i webbshopen efter ditt företags formspråk, färger och andra uttryck – så även fakturan. Hos oss har du möjligheten att sätta din egen prägel på utseendet och också anpassa innehållet:

- Du kan köra kampanjer på fakturorna och segmentera dem. Till exempel kan du välja olika budskap till olika målgrupper och säsongsanpassa dina fakturor. På så sätt blir det inte bara tydligt för kunderna vem de handlat av – du får också en extra marknadsföringskanal, avslutar Mats Wickström.

 

Svea Ekonomi  
Vill ni veta mer om vilka fördelar vår checkout kan ge er och era kunder? Kontakta Mats Wickström så berättar han mer.
Kontakt:
Mats Wickström
Telefon: 08 - 735 90 86 
E-post: mats.wickstrom@sveaekonomi.se 

 

Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator

Emakina DBG söker:

Business Unit Director E-commerce


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta