54% av kvinnorna handlar efter förslag från influencers

En ny undersökning visar att kvinnor gärna låter sig inspireras av influencers.

Att använda sig av influencers i sin marknadsföring har de senaste åren blivit populärt bland många e-handlare. Och nu visar en ny undersökning att strategin med att låta speciellt utvalda personer visa upp ens produkter kan vara framgångsrik inte minst hos de kvinnliga konsumenterna.

Influencerplattformen Bloglovin’ har enligt eMarketer frågat 22 000 kvinnor världen över vad de anser om att som företag använda sig av influencers, och responsen verkar ha varit mestadels positiv.

Annons

Icke genuint innehåll avskräcker

54 procent säger sig köpt en produkt efter att den rekommenderats av en influencer, och 45 procent ska ha klickat sig vidare mot ett visst varumärke efter att det synts i ett inlägg från en influencer.

Ivriga anlitare av influencers gör dock klokt i att vara försiktiga. 37 procent av deltagarna i undersökningen ska ha slutat att följa en influencer som de tyckte hade postat för mycket sponsrat innehåll. 61 procent tycker att innehåll på sociala medier som inte känns genuint snarast avskräcker dem från att ta reda på mer om en viss produkt.

Enligt undersökningen är chansen något större att få gehör för sitt sponsrade innehåll på Facebook än på Instagram. 

Annons