75 procent av nätköpen i Kina sker på mobilen

För Kinas två största e-handlare är mobilen det absolut vikigaste verktyget för att nå kunderna.

Den mobila handeln växer i rask takt. Enligt Demandware, som levererar molnbaserade e-handelstjänster till e-handlare, sker en fjärdedel av alla transaktioner i Norden numera med en mobil.

I USA ligger den andelen på drygt 30 procent enligt flera rapporter men det är inget jämfört med hur det ser ut på världens största e-handelsmarknad, Kina. Där sker mer än tre fjärdedelar av nätköpen på mobilen, åtminstone när det gäller landets två största e-handelsaktörer.

Annons

JD.com är Kinas mobila kung

Alibaba och JD.com släppte båda sina kvartalsrapporter under gårdagen och Alibaba kunde då konstatera att mobilförsäljningen ökat med 119 procent.

Samtidigt ska antalet aktiva mobilshoppare ha ökat med 39 procent och mobilen står nu för 75 procent av försäljningen på marknadsplatserna Tmall och Taobao.

JD.com, som minskade sin förlust med över en halv miljard dollar under det andra kvartalet, slår dock Alibaba på fingrarna. Under de senaste tre månaderna skedde 79,3 procent av alla köp på JD.com med en mobil. En ökning med 130 procent jämfört med andra kvartalet 2015.

Annons