8848 Altitude e-handelssatsar – lansering i sju nya länder

Frankrike, Spanien och Italien bland klädföretaget 8848 Altitudes nya e-handelsmarknader.

Boråsföretaget 8848 Altitude, som säljer skid- och utomhuskläder, har nyligen genomfört en bred e-handelsexpansion utomlands. Från att tidigare ha haft e-handelssajter i Sverige, Danmark och Tyskland har nu satsningen breddats till att även omfatta Finland, Österrike, Frankrike, Holland, Belgien, Spanien och Italien. Den svenska sajten, som var först ut, lanserades i mars 2015.

Hade det inte varit lättare att ta ett land i taget?

Annons

- Absolut finns det fördelar med att ta ett land i taget. Men när vi går brett så har vi större möjligheter att se potentialen på varje marknad. En marknad som vi på förhand kanske inte trott skulle vara en favorit har vi nu möjlighet att undersöka och se dess potential. Då kan vi också rikta våra marknadsinsatser på rätt marknad. Idag finns vi fysiskt representerade på alla marknader vi har valt att öppna vår e-handel i, berättar Anton Peterson, e-handelsansvarig på 8848 Altitude.

8848 Altitude har redan hunnit märka att produkter går hem olika bra på olika marknader. I Norden vill många köpa skalplagg medan kunder i närheten av alperna är mer intresserade av att köpa kläder med nättare passform.

E-handeln växer varje månad

Och även om alla EU-länder snart ser ut att få samma regler och lagar vad gäller till exempel hanteringen av personuppgifter så ser kundernas beteende och inställning lite olika ut på olika håll, enligt Anton Peterson.

- Vi i Sverige tar till exempel ganska lätt på retargeting till skillnad från den tyska marknaden, säger han.

Anton Peterson vill inte avslöja hur stor andel av företagets försäljning e-handeln står för, men meddelar att den är en “stark butik i vårt försäljningsled och den växer månad för månad”.

Hur ser den långsiktiga visionen för er e-handel ut?

- Den långsiktiga visionen med e-handeln är att den fortsatt ska växa och bli en stark försäljningskanal för varumärket. Här har vi möjligheten att visa upp hela vårt breda sortiment. Vi har direkt kontakt med vår konsument och då kan vi som varumärke utvecklas snabbare.

8848 Altitudes omsättning under 2015 nådde upp till nära 120 miljoner kronor. Varumärket grundades 1990 i samband med en expedition till Mount Everest.

Annons

Annons