90% kollar leveransvillkoren innan de näthandlar

Även enkel returprocess högt upp på önskelistan.

Nio av tio konsumenter som e-handlar kollar först upp leveransvillkoren i den aktuella nätbutiken. Det visar en ny undersökning från Bring, rapporterar Market.

Inget köp med svår retur

Många kunder vill även ha koll på eventuella fraktkostnader och 60 procent vill veta vilka returmöjligheter som finns innan de lägger sin order. 

Annons

- Flera uttrycker "utan en enkel returprocess, gör jag inget köp", säger Jenny Linder, specialist på e-handelsfrågor på Brings marknadsavdelning, till tidningen.

Enligt undersökningen är det många konsumenter som uppskattar om det finns en redan ifylld returetikett, samt en returförpackning.

Hälften vill ha snabb leverans

Och hälften förväntar sig att varan ska levereras snabbt, en andel som ökat under de senaste åren.

- 50 procent förväntar sig leverans inom tre dagar i dag. År 2015 hade 44 procent samma förväntningar, så här sker förändring, säger Jenny Linder.

Men även de som förväntar sig att varan ska levereras samma dag har ökat. Den andelen uppgår enligt undersökningen nu till åtta procent, jämfört med sex procent 2015.

Annons