95 procent av svenskarna har handlat online

En övervägande majoritet har någon gång handlat på nätet och under förra året spenderade mer än hälften av svenskarna upp till 5 000 kronor online.

Enligt en ny undersökning från Payson finns det idag cirka 10 600 företag i Sverige registrerade under branschkategorin Internethandel. Samtidigt kan man konstatera att det under 2015 startades 1 932 nya e-handelsföretag, lite drygt en femtedel av dagens siffra. Men det är inte bara e-handlarna som blir fler, utan även de som e-handlar.

I undersökningen, där man frågat 1 007 svenskar mellan 18-65 år om deras inställning till e-handel, framgår det att 95 procent av svenskarna någon gång har handlat på nätet. Intressant är också att 1 procent av de tillfrågade inte visste om de gjort det eller ej.

Annons

Samtidigt anger tre av tio att de besöker en nätbutik några gånger i veckan medan 29 procent gör det några gånger i månaden. Men det finns mer frekventa besökare än så. Sju procent kollar runt på nätet flera gånger om dagen och åtta procent gör det en gång per dag.

Kvinnor fönstershoppar, män spenderar

Många av dessa är dock så kallade fönstershoppare, 85 procent kikar nämligen mest runt utan någon direkt avsikt att handla. Framförallt är det kvinnorna som fönstershoppar, 37 procent jämfört med 29 procent bland männen. Det är dock inte bara för nöjes skull.

– Konsumenterna är idag duktiga på att göra sin research och jämför exempelvis priser och leveranskostnader innan de bestämmer sig för att klicka hem en vara från en specifik e-butik, säger Emma Lindgren, Marknadschef på Payson.

Under 2015 spenderade hälften av svenskarna, 53 procent, upp till 5 000 kronor på nätet och 23 procent handlade för mellan 5 001 och 10 000 kronor. Allra mest spenderade männen. 12 procent av männen lade mer än 20 001 kronor online medan motsvarande siffra bland kvinnorna endast var 5 procent.

I år planerar 45 procent av de tillfrågade att handla för lika mycket som under 2015 och 15 procent tänker sätta sprätt på mer pengar än förra året. Samtidigt säger 12 procent att de ska spendera mindre på nätet i år.

Annons