Adidas springer snabbare än konkurrenterna på nätet

Försäljningen på nätet ökade med nästan 80 procent för Adidas Group under 2012. Tillverkaren och återförsäljaren av sportartiklar är dock inte ens halvvägs med att uppnå sitt e-handelsmål. Inom två år ska man omsätta 500 miljoner euro på nätet.

Adidas Groups globala nätförsäljning ökade med 77 procent under förra året, från 89 miljoner 2011, till 158 miljoner euro 2012. Men man har fortfarande en bit kvar att vandra, år 2015 ska nämligen Adidaskoncernen omsätta 500 miljoner euro på nätet.

Och för att nå det målet planerar man nu att öka antalet nätbutiker runt om i världen. Under förra året lanserade man ett dussintals, men nu skruvar man upp tempot ytterligare. Under 2013 kommer man att fortsätta expandera internationellt, och målet är att man ska finnas i 20 länder innan årets slut. Man ska också utöka befintliga butiker med fler produkter, valmöjligheter och andra funktioner som man inte vill avslöja i dagsläget.

Annons

– Vår framgång inom e-handeln vilar på vår förmåga att attrahera, konvertera och behålla konsumenterna på en redan överfull marknad, säger företagets vd Herbert Hainer.

Störst tillväxt jämfört med konkurrenter

Man planerar också att under året bygga ett antal nya e-handelssajter för olika specifika produktlanseringar, bland annat har man redan lanserat ett nytt sportigt klädmärke vid namn Y3.

Under förra året var Adidas den aktör som hade störst tillväxt på nätet jämfört med sina konkurrenter. Nike ökade sin försäljning på nätet med 23 procent, från 264 miljoner euro 2011 till 325 miljoner euro 2012.

Totalt ökade Adidaskoncernen sin försäljning till nästan 15 miljarder euro under förra året, en ökning med 11,7 procent jämfört med 2011. Förutom Adidas ingår även varumärkena Rebook, TaylorMade, Rockport och Reebok-CCM Hockey i den Tysklandsbaserade Adidaskoncernen.

Källa: Internet Retailer

Annons