Annons

Adlibris-chefen: Så kan bokförlagen sälja mer Johan Kleberg, VD på Adlibris

Adlibris-chefen: Så kan bokförlagen sälja mer

2017-03-23 15:30

Sänkta priser på nya skönlitterära böcker skulle öka försäljningen kraftigt, tror Johan Kleberg, VD på Adlibris.

Den kräftgång som delar av bokbranschen idag brottas med skulle kunna avhjälpas om bokförlagen anpassade sig mer efter e-handeln. Det tror Johan Kleberg, som styr rodret på nätboksjätten Adlibris.

"Väldigt förlegat system"

Den modell som idag tillämpas i branschen, där inbundna böcker först ges ut till ett relativt högt pris för att efter ungefär sex månader följas upp av en pocketutgåva som säljs för en betydligt lägre summa, tycker han behöver ändras.

- Det är ett system som är väldigt förlegat och behöver anpassas till verkligheten i de nya försäljningskanalerna, säger han.

Vill se minskat prisgap

Istället föreslår han att prisgapet mellan pocket och inbundna böcker ska minskas, genom att de inbundna böckerna säljs billigare och pocketutgåvan blir dyrare.

Om man samtidigt väntar längre än ett halvår med att släppa pocketboken, så kommer många inte orka vänta länge på en bok som dessutom inte är så mycket billigare än den inbundna versionen, menar Johan Kleberg.

- Genom att sänka priset på de inbundna böckerna och höja det på pocket så tror jag att vi kan få en mycket större försäljning av nya böcker. Även om intäkterna för de inbundna böckerna minskar per styck, så kommer de totala intäkterna för förlagen och författarna att gå upp avsevärt, säger han.

Många inväntar pocketutgåvan

Johan Kleberg hoppas i allmänhet att branschen ska anpassas betydligt mer efter den moderna näthandeln. På nätet är det svårt att ens visa om en bok är inbunden eller pocketutgåva och när betydelsen av formatet minskar skulle prisskillnaden behöva göra detsamma, menar han.

Annons
Annons

Och att många inväntar pocketversionen är något som han sett tydliga bevis på i Adlibris nätbokhandel.

- Vi har ganska mycket data över hur våra kunder beter sig och det är ganska tydligt att väldigt många bokköpare väntar tills boken kommer i pocket. Så det handlar om att få läsarna att egentligen betala mycket mer än de idag betalar för en pocket.

Finns inte risken att vissa konsumenter slutar köpa böcker helt och hållet?

- Nej, jag tror inte folk kommer låta bli att handla böcker. Betalningsviljan för en bok är generellt nånstans mitt emellan det inbundna priset och pocket-priset. Det finns absolut en marknad för lågt pris, men såvida man inte ska ge bort boken vill de flesta köpa det mjukare formatet som också är lättare att ha med sig. Därför kan man också höja priset på pocketutgåvor.

Inget gehör från förlagen

Något gehör för sin idé har han ännu inte fått från förlagen, vilket han själv inte är särskilt förvånad över. Han beskriver branschen som “lite ålderdomlig”, vilket han dock menar inte enbart är negativt.

- Det som är bra med det är att det ska ta tid att skriva en bok, för det blir ofta bättre resultat då. Så produktionen ska vara lång för att ge högre kvalitet, men försäljningen ska vara snabb. Där behövs inget krångel, säger Johan Kleberg.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Annons
Annons
Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handelsdöden</nobr> slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

E-handelsdöden slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

Konkurrensen blev för tuff.

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

Kostnadsfritt för premiumkunder.

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

Starkast tillväxt på nätet.

Annons
Annons
Välkommen till den nya hypersnabba webben

Helgläsning: Välkommen till den nya hypersnabba webben

Warp speed, Mr. Sulu.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta