Annons

Adlibris-chefen: Så kan bokförlagen sälja mer Johan Kleberg, VD på Adlibris

Adlibris-chefen: Så kan bokförlagen sälja mer

2017-03-23 15:30

Sänkta priser på nya skönlitterära böcker skulle öka försäljningen kraftigt, tror Johan Kleberg, VD på Adlibris.

Den kräftgång som delar av bokbranschen idag brottas med skulle kunna avhjälpas om bokförlagen anpassade sig mer efter e-handeln. Det tror Johan Kleberg, som styr rodret på nätboksjätten Adlibris.

"Väldigt förlegat system"

Den modell som idag tillämpas i branschen, där inbundna böcker först ges ut till ett relativt högt pris för att efter ungefär sex månader följas upp av en pocketutgåva som säljs för en betydligt lägre summa, tycker han behöver ändras.

- Det är ett system som är väldigt förlegat och behöver anpassas till verkligheten i de nya försäljningskanalerna, säger han.

Vill se minskat prisgap

Istället föreslår han att prisgapet mellan pocket och inbundna böcker ska minskas, genom att de inbundna böckerna säljs billigare och pocketutgåvan blir dyrare.

Om man samtidigt väntar längre än ett halvår med att släppa pocketboken, så kommer många inte orka vänta länge på en bok som dessutom inte är så mycket billigare än den inbundna versionen, menar Johan Kleberg.

- Genom att sänka priset på de inbundna böckerna och höja det på pocket så tror jag att vi kan få en mycket större försäljning av nya böcker. Även om intäkterna för de inbundna böckerna minskar per styck, så kommer de totala intäkterna för förlagen och författarna att gå upp avsevärt, säger han.

Många inväntar pocketutgåvan

Johan Kleberg hoppas i allmänhet att branschen ska anpassas betydligt mer efter den moderna näthandeln. På nätet är det svårt att ens visa om en bok är inbunden eller pocketutgåva och när betydelsen av formatet minskar skulle prisskillnaden behöva göra detsamma, menar han.

Annons
Annons

Och att många inväntar pocketversionen är något som han sett tydliga bevis på i Adlibris nätbokhandel.

- Vi har ganska mycket data över hur våra kunder beter sig och det är ganska tydligt att väldigt många bokköpare väntar tills boken kommer i pocket. Så det handlar om att få läsarna att egentligen betala mycket mer än de idag betalar för en pocket.

Finns inte risken att vissa konsumenter slutar köpa böcker helt och hållet?

- Nej, jag tror inte folk kommer låta bli att handla böcker. Betalningsviljan för en bok är generellt nånstans mitt emellan det inbundna priset och pocket-priset. Det finns absolut en marknad för lågt pris, men såvida man inte ska ge bort boken vill de flesta köpa det mjukare formatet som också är lättare att ha med sig. Därför kan man också höja priset på pocketutgåvor.

Inget gehör från förlagen

Något gehör för sin idé har han ännu inte fått från förlagen, vilket han själv inte är särskilt förvånad över. Han beskriver branschen som “lite ålderdomlig”, vilket han dock menar inte enbart är negativt.

- Det som är bra med det är att det ska ta tid att skriva en bok, för det blir ofta bättre resultat då. Så produktionen ska vara lång för att ge högre kvalitet, men försäljningen ska vara snabb. Där behövs inget krångel, säger Johan Kleberg.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Påskkatastrofen: Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Sämsta veckan hittills.

Annons
Annons
Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras e-handeln

"Trygghet att handla direkt av tillverkaren".

Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Investerar för att möta en tuffare konkurrens.

<nobr>E-handlare</nobr> inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

E-handlare inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

Acastgrundarna köper in sig.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Elektronikbranschen: "Obegripligt beslut".

Ecobyroots:

Ecobyroots: "Ska tiodubbla omsättningen i år"

Skulle bara vara en sidobusiness.

Privata Facebook-grupper utmanar <nobr>e-handeln</nobr>

Ny säljkanal: Privata Facebook-grupper utmanar e-handeln

Riktad försäljning till rätt målgrupp.

Annons
Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta