Adlibris försäljning sjönk för första gången någonsin

Under förra året minskade Adlibris försäljning för första gången sedan nätbokjätten grundades 1997. Förlorade storkundskontrakt, ny sajt och krav på större marginaler uppges vara några av orsakerna.

Preliminära siffror från Adlibris visar att nätbokhandeln under 2013 minskade sin försäljning med cirka 60 miljoner kronor. Det är första gången sedan starten 1997 som försäljningen backar för nätbokjätten som bland annat konkurrerar med Bokus, som KF nyligen sålde till Akademibokhandeln.
 
Enligt Adlibris vd Magnus Dimert är en av förklaringarna till omsättningstappet att företaget bytt strategi, från att vara billigast till att prioritera lönsamhet.

– Vi har valt att avstå från att göra kampanjer som inte ger positivt bidrag och därmed medvetet minskat försäljningen. Vi har fått tolerera minskade volymer i utbyte mot högre vinst, säger Magnus Dimert.

Annons

Var inte förvånade

Att Adlibris under förra året bytt strategi kan mycket väl bero på att vinsten minskade med nästan 40 procent under 2012. Något som bland annat ska ha berott på hårdare konkurrens på såväl privat- som storkundsmarknaden.

Något som ska ha fortsatt under 2013 och Adlibris ska ha förlorat flera upphandlingar till bibliotek och andra storkunder. En annan förklaring till försäljningsminskningen är den nya sajten som nätbokhandeln lanserade i augusti.

– Vi har tappat 7 procent och ja, orsaken är den nya sajten. Det är väldigt vanligt att man har ett initialtapp när man gör stora förändringar på hemsidor, det handlar om en inkörningsperiod för kunderna. Vi är inte särskilt förvånade, kommenterade Linnéa Wiklund, pr-ansvarig på Adlibris den nya sajten i höstas.

Källa: Svensk Bokhandel

Annons