Annons

Adlibris miljoninvesterar i Shipwallet: Adlibris VD Johan Kleberg på NES

Adlibris miljoninvesterar i Shipwallet: "Har en samsyn"

2017-01-19 15:13

Frakttjänsten och e-handlaren fördjupar sitt samarbete.

Shipwallet lanserades i början av förra året, med ambitionen att göra e-handelsfrakterna enklare och mer flexibla. Sedan dess har företaget fått in bland andra Mediemarkt, Footway och Adlibris som kunder.

Nu meddelar nyhetssajten att bokhandeln Adlibris även går in som delägare i Shipwallet, genom att investera 2,4 miljoner i företaget.

- Vi har en samsyn kring möjligheterna att utveckla leveransalternativen till kunderna, och tycker att det är viktigt att tänka i nya banor, säger Adlibris VD Johan Kleberg till Ehandel.se.

För Shipwallets del är det ett välkommet tillskott att få in Adlibris som delägare.

Hur stor del av ert bolag får man för 2,4 miljoner kronor?

Annons
Annons
- Nuförtiden är det inte en så jättestor andel, vi har kommit en bit på vägen, säger Patric Blixt, marknadschef och medgrundare på Shipwallet, till Ehandel.se. 

Ska föra e-handeln framåt

Patric Blixt beskriver det som att Adlibris länge legat i framkant när det gäller frakt, och att Shipwallet ser bolaget som en viktig strategisk partner. Tillsammans ska de två aktörerna nu utveckla Adlibris backend-system, och det är inte omöjligt att fler e-handlare på sikt får ta del av de lösningar som samarbetet resulterar i.

- Jag tror att Adlibris ser det som att det här är något som på sikt kan föra hela e-handeln framåt, säger han. 

Johan Kleberg håller med. 

- Det finns ingen e-handelsaktör i Sverige som är tillräckligt stor för att kunna låsa in produktutvecklingen i sin egen tjänst. Därför är det vettigt för oss att investera i ett bolag som kan sälja det vi tar fram vidare till andra e-handlare, säger han.

 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Annons
Annons
Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Annons
Annons
Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta