Adlibris tar nya tag efter en stark avslutning på 2014

Adlibris har vänt på skutan efter ett tungt 2013. Bokjätten kan under 2014 återigen visa upp positiva siffror, inte bara i försäljning utan även i antal kunder och antal sålda böcker. Nu siktar man på ytterligare tillväxt under 2015 med nya satsningar.

2013 var ett tufft år för Adlibris och för första gången sedan starten 1997 minskade nätjättens försäljning. En av förklaringarna till omsättningstappet var att företaget bytt strategi, från att vara billigast till att prioritera lönsamhet.

Man förlorade samtidigt flera storkundskontrakt och den nya sajten som lanserades sommaren 2013 nämndes även den som en förklaring till de dåliga siffrorna. Nu verkar man dock ha fått rätsida på skeppet och i december avslutade man året starkt med en försäljningsökning på 10 procent.

Annons

– Vi avslutade året på topp och när vi summerar 2014 går vi med plus, inte bara i försäljning utan även i antal kunder och antal sålda böcker. Det känns onekligen stimulerande att vända den negativa försäljningsutvecklingen från 2013 och än en gång visa tillväxt i en bokbransch som annars backade något under året, säger Henrik Oscarsson, COO Adlibris.

2015 är kundnyttans år

Under 2015 kommer Adlibris att investera och satsa på fortsatt tillväxt. En satsning som går hand i hand med den som bokjättens ägare Adlibrisgruppen berättade om i somras.

Bland annat ska man bredda produktsortimentet och lägga mer fokus på kundupplevelsen med snabbare och fler valmöjligheter vad gäller leveranser. Ett annat område som kommer att få utökade resurser 2015 är digital läsning. E- och ljudbokssegmentet växte med 18 procent under 2014.

– För oss kommer 2015 att handla om kundnytta och därför kommer vi satsa ännu mer på det digitala. Vi vill alltid kunna erbjuda våra kunder böcker på ett smidigt och prisvärt sätt oavsett i vilket format de väljer att läsa, säger Henrik Oscarsson.



Källa: Press

Annons