Annons

Adlibris trädgårdssajt nära 20 miljoner - ökade med 40% Claes Kjelldorff är vd för Odla.nu

Adlibris trädgårdssajt nära 20 miljoner - ökade med 40%

2018-07-31 11:36

"Gör sitt bästa år omsättningsmässigt någonsin".

Trädgårdssajten Odla.nu har under sitt senaste verksamhetsår, det vill säga 2017, ökat sin omsättning med nära 40 procent. Bolagets omsättning kom under året upp i 19,7 miljoner kronor, vilket kan jämföras med drygt 14 miljoner 2016.

Fokus på bättre konvertering

Det framgår av företagets färska årsredovisning, som Ehandel.se har tagit del av.

- Under året har bolaget huvudsakligen fokuserat på att förbättra konverteringen på sajten, förbättra det logistiska flödet genom utbyggnad av lagret, samt stärka sortimentet, skriver Odla.nu i sin rapport.

LÄS ÄVEN: Fröer på nätet - trenden som växer så det knakar

Andra saker som ska ha hänt under året är att Odla.nu fick en ny nyhetsbrevsleverantör, och att mer resurser lades på onlinemarknadsföring.

Annons
Annons
- Detta har lett till att bolaget gör sitt bästa år omsättningsmässigt någonsin vilket var en ökning med 38,8 procent jämfört med 2016, fortsätter företaget.

Lagerbygge påverkade resultatet

Samtidigt fick Odla.nu ett något bättre resultat än förra året, även om det fortfarande stannar på minus 4,2 miljoner kronor. Det var dock lägre än Odla.nu hade förväntat sig.

- Utbyggnaden av lagret drog ut på tiden, vilket ledde till att bolaget under de tre första kvartalen inte fick den effektivitetsökning som bolaget hade räknat med, vilket fick en negativ inverkan på resultatet.

Odla.nu grundades 1997, och köptes upp av Adlibris 2015.

LÄS ÄVEN: Adlibrisgruppen köper upp trädgårdssajten Odla.nu 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Anrikt lampföretag satsar på e-handel

Anrikt lampföretag satsar på e-handel

"Vi måste finnas där konsumenten finns".

Annons
Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Annons
Annons
Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta