Annons

Adlibris tror på genomslag för E-boken redan i år

Adlibris tror på genomslag för E-boken redan i år

2013-02-04 10:58

Under 2012 mer än fördubblade Adlibris sin försäljning av e-böcker. Nätbokhandeln Dito ger liknande rapporter och vi fick även en ny renodlad e-bokhandel i Bokon. E-böcker utgör fortfarande en liten del av totalomsättningen, men med nya format och satsningar på e-böcker kan 2013 vara året då försäljningen tar fart.

– Explosionen har inte hänt än, men det har varit en tydlig stark utveckling, säger Linnéa Wiklund på Adlibris som fått se försäljning av e-böcker öka med nästan 125 procent under 2012. från 2,2 till 5 miljoner kronor.
Och hon räknar med att försäljningen kommer att öka ytterligare under 2013.
– Jag tror vi kommer att komma till en brytpunkt då det verkligen tar fart. Det är jättesvårt att säga när, men jag skulle absolut satsa på att det händer i år, säger hon till Svensk Bokhandel.
Men även om e-boksförsäljningen mer än fördubblades i fjol utgör den fortfarande bara runt en halv procent av totalomsättningen. Adlibris verkar dock vara seriösa med sin satsning och lanserade sin läsplatta Letto under sommaren.

Nytt format och Ny bokhandel

KF-ägda bokhandeln Dito vill inte gå ut med några siffror men även de visade en kraftig ökning under förra året. Enligt Ebba Annell som är affärsområdesansvarig på Dito, har e-bokförsäljningen ökat med 150 procent i värde under jämförbara månader 2012. Hon säger också att allt fler läser böcker via sina mobiler.

Dito lanserade även ett nytt format där man ger ut böcker i flera delar. Formatet heter Serialized Fiction och är stort i USA, hur det har tagits emot av de svenska läsarna vet vi inte ännu.

Under slutet av förra året sjösattes även en ny satsning på e-böcker när de tre förlagen Schibsted Sverige, Piratförlaget och De Oberoende gick samman med en renodlad e-bokhandel.

Med över 300 000 titlar och och ett enkelt sätt att köpa e-böcker vill Bokon förändra hur svenskarna köper och läser böcker.
– Svenskarnas läslust och den snabbväxande försäljningen av surfplattor placerar oss i vägskäl där försäljningen för e-böcker precis håller på att ta fart. Målsättningen är att göra e-boken lika populär som litteratur på tryckt papper, sa Steffen Gausemel Backe tf VD för Bokon vid lanseringen.



Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Ny het funktion.

Annons
Annons
Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Utförsäljning med 50 procents rea i e-handeln.

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Fruktfajt med fällande utgång.

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Kan bli större än Apoteas.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

"Handlar framförallt om att tillgodose kundens behov".

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Kedjan har en tredjedel av den svenska elektronikmarknaden.

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Men vad folk faktiskt köper är en annan femma.

Annons
Annons
Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Finansierat kampanjen med 189 procent.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportamore söker:

Purchaser (Sportswear)

Tenson söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webmaster

Lagerhaus AB söker:

Community Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta