Annons

Adlibris tror på genomslag för E-boken redan i år

Adlibris tror på genomslag för E-boken redan i år

2013-02-04 10:58

Under 2012 mer än fördubblade Adlibris sin försäljning av e-böcker. Nätbokhandeln Dito ger liknande rapporter och vi fick även en ny renodlad e-bokhandel i Bokon. E-böcker utgör fortfarande en liten del av totalomsättningen, men med nya format och satsningar på e-böcker kan 2013 vara året då försäljningen tar fart.

– Explosionen har inte hänt än, men det har varit en tydlig stark utveckling, säger Linnéa Wiklund på Adlibris som fått se försäljning av e-böcker öka med nästan 125 procent under 2012. från 2,2 till 5 miljoner kronor.
Och hon räknar med att försäljningen kommer att öka ytterligare under 2013.
– Jag tror vi kommer att komma till en brytpunkt då det verkligen tar fart. Det är jättesvårt att säga när, men jag skulle absolut satsa på att det händer i år, säger hon till Svensk Bokhandel.
Men även om e-boksförsäljningen mer än fördubblades i fjol utgör den fortfarande bara runt en halv procent av totalomsättningen. Adlibris verkar dock vara seriösa med sin satsning och lanserade sin läsplatta Letto under sommaren.

Nytt format och Ny bokhandel

KF-ägda bokhandeln Dito vill inte gå ut med några siffror men även de visade en kraftig ökning under förra året. Enligt Ebba Annell som är affärsområdesansvarig på Dito, har e-bokförsäljningen ökat med 150 procent i värde under jämförbara månader 2012. Hon säger också att allt fler läser böcker via sina mobiler.

Dito lanserade även ett nytt format där man ger ut böcker i flera delar. Formatet heter Serialized Fiction och är stort i USA, hur det har tagits emot av de svenska läsarna vet vi inte ännu.

Under slutet av förra året sjösattes även en ny satsning på e-böcker när de tre förlagen Schibsted Sverige, Piratförlaget och De Oberoende gick samman med en renodlad e-bokhandel.

Med över 300 000 titlar och och ett enkelt sätt att köpa e-böcker vill Bokon förändra hur svenskarna köper och läser böcker.
– Svenskarnas läslust och den snabbväxande försäljningen av surfplattor placerar oss i vägskäl där försäljningen för e-böcker precis håller på att ta fart. Målsättningen är att göra e-boken lika populär som litteratur på tryckt papper, sa Steffen Gausemel Backe tf VD för Bokon vid lanseringen.



Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Succé för Indiskas tjejkväll:

Succé för Indiskas tjejkväll: "Vi fick massor av input"

Åt indiska wraps och shoppade loss i mobilen.

Annons
Annons
Efter comebacken - nu frontar han e-handlarens turné

Efter comebacken - nu frontar han e-handlarens turné

Det rullar på för Méndez.

Facebook och Instagram utslagna - i hela världen

Twitter svämmades över av panikslagna inlägg.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Wish till de svenska kunderna:

Wish till de svenska kunderna: "Du får pengarna tillbaka"

Lovar att göra "allt de kan".

3

Grundade e-handelns kylpåse - nu lämnar han bolaget

Lämnar över till personer som kan bygga vidare.

Intersport <nobr>e-handelssatsar</nobr> med Vanhatapio i styrelsen

Intersport e-handelssatsar med Vanhatapio i styrelsen

E-handelsprofilen får nytt uppdrag.

Annons
Annons
Så vill svenskarna ha nätbutikens kundtjänst

Så vill svenskarna ha nätbutikens kundtjänst

Många struntar i Facebook.

1
Köpfesten är över - här är nätbutikernas stora reavinnare

Köpfesten är över - här är nätbutikernas stora reavinnare

Branscherna som gjorde störst succé i havet av sänkta priser.

Interfloras galna säljfest: "Nådde målet med råge"

E-handelsökade med 21 procent från förra året.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Desenio söker:

E-Commerce Manager

Batteriexperten Europe AB söker:

Produkt- och inköpskoordinator inom e-handel

Kringla söker:

E-handelsansvarig problemlösare, Kringla elcyklar

Searchmint söker:

Digital Growth Manager (E-Commerce)


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta