Annons

Adlibris tror på genomslag för E-boken redan i år

Adlibris tror på genomslag för E-boken redan i år

2013-02-04 10:58

Under 2012 mer än fördubblade Adlibris sin försäljning av e-böcker. Nätbokhandeln Dito ger liknande rapporter och vi fick även en ny renodlad e-bokhandel i Bokon. E-böcker utgör fortfarande en liten del av totalomsättningen, men med nya format och satsningar på e-böcker kan 2013 vara året då försäljningen tar fart.

– Explosionen har inte hänt än, men det har varit en tydlig stark utveckling, säger Linnéa Wiklund på Adlibris som fått se försäljning av e-böcker öka med nästan 125 procent under 2012. från 2,2 till 5 miljoner kronor.
Och hon räknar med att försäljningen kommer att öka ytterligare under 2013.
– Jag tror vi kommer att komma till en brytpunkt då det verkligen tar fart. Det är jättesvårt att säga när, men jag skulle absolut satsa på att det händer i år, säger hon till Svensk Bokhandel.
Men även om e-boksförsäljningen mer än fördubblades i fjol utgör den fortfarande bara runt en halv procent av totalomsättningen. Adlibris verkar dock vara seriösa med sin satsning och lanserade sin läsplatta Letto under sommaren.

Nytt format och Ny bokhandel

KF-ägda bokhandeln Dito vill inte gå ut med några siffror men även de visade en kraftig ökning under förra året. Enligt Ebba Annell som är affärsområdesansvarig på Dito, har e-bokförsäljningen ökat med 150 procent i värde under jämförbara månader 2012. Hon säger också att allt fler läser böcker via sina mobiler.

Dito lanserade även ett nytt format där man ger ut böcker i flera delar. Formatet heter Serialized Fiction och är stort i USA, hur det har tagits emot av de svenska läsarna vet vi inte ännu.

Under slutet av förra året sjösattes även en ny satsning på e-böcker när de tre förlagen Schibsted Sverige, Piratförlaget och De Oberoende gick samman med en renodlad e-bokhandel.

Med över 300 000 titlar och och ett enkelt sätt att köpa e-böcker vill Bokon förändra hur svenskarna köper och läser böcker.
– Svenskarnas läslust och den snabbväxande försäljningen av surfplattor placerar oss i vägskäl där försäljningen för e-böcker precis håller på att ta fart. Målsättningen är att göra e-boken lika populär som litteratur på tryckt papper, sa Steffen Gausemel Backe tf VD för Bokon vid lanseringen.



Annons
Annons

Jimmy Andersson

Redaktör

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Klarna lanserar betaltjänst för fysiska butiker

Klarna lanserar betaltjänst för fysiska butiker

Det svenska betalbolaget rullar under maj månad ut en ny betaltjänst för butikshandeln. Först ut är Sverige men en internationell expansion finns i planerna.

Annons
Annons
Tictails VD: Tuffare marknad öppnar också möjligheter

Tictails VD: Tuffare marknad öppnar också möjligheter

Tictails medgrundare och VD om förra veckans uppsägningar.

Bakboxen i samarbete med Hela Sverige Bakar-vinnare

Prenumerationstjänsten och vinnaren av Hela Sverige Bakar 2013, Caroline Ahlqvist, slår sina mjölpåsar ihop och knådar fram tre nya bakboxar.

Footway om kritiken:

Footway om kritiken: "Vi erbjuder långt bättre villkor"

Footway, Ellos Group och Caliroots kommenterar gårdagens kritik från Konsumentverket.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Komplett börjar sälja vitvaror i Sverige

Den norska e-handelsjätten expanderar på den svenska marknaden med en ny produktkategori.

Helsingborg satsar på att bli Sveriges <nobr>e-handelsstad</nobr>

Helsingborg satsar på att bli Sveriges e-handelsstad

Sundets pärla tar upp kampen med bland annat Borås och Kalmar om att få rollen som landets e-handelscentrum.

Amazons entimmes-leveranser flyttar ut ur mobiltelefonen

Även om vi blir allt mer mobila så gillar fortfarande många kunder att shoppa på den stora vida webben.

Annons
Annons
Flera e-handlare kritiseras för vilseledande köpvillkor

Flera e-handlare kritiseras för vilseledande köpvillkor

Konsumentverket ger e-handlarna Stayhard, Footway och Hollywood.se bakläxa efter att ha hittat brister i kundinformationen på deras sidor.

E-handlare värvar Hemglass som utlämningsställe

E-handlare värvar Hemglass som utlämningsställe

Hemglass nysatsar på sin e-handel och inleder samarbete för att leverera en annan nätbutiks glutenfria produkter.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem