Annons

Adlibris tror på genomslag för E-boken redan i år

Adlibris tror på genomslag för E-boken redan i år

2013-02-04 10:58

Under 2012 mer än fördubblade Adlibris sin försäljning av e-böcker. Nätbokhandeln Dito ger liknande rapporter och vi fick även en ny renodlad e-bokhandel i Bokon. E-böcker utgör fortfarande en liten del av totalomsättningen, men med nya format och satsningar på e-böcker kan 2013 vara året då försäljningen tar fart.

– Explosionen har inte hänt än, men det har varit en tydlig stark utveckling, säger Linnéa Wiklund på Adlibris som fått se försäljning av e-böcker öka med nästan 125 procent under 2012. från 2,2 till 5 miljoner kronor.
Och hon räknar med att försäljningen kommer att öka ytterligare under 2013.
– Jag tror vi kommer att komma till en brytpunkt då det verkligen tar fart. Det är jättesvårt att säga när, men jag skulle absolut satsa på att det händer i år, säger hon till Svensk Bokhandel.
Men även om e-boksförsäljningen mer än fördubblades i fjol utgör den fortfarande bara runt en halv procent av totalomsättningen. Adlibris verkar dock vara seriösa med sin satsning och lanserade sin läsplatta Letto under sommaren.

Nytt format och Ny bokhandel

KF-ägda bokhandeln Dito vill inte gå ut med några siffror men även de visade en kraftig ökning under förra året. Enligt Ebba Annell som är affärsområdesansvarig på Dito, har e-bokförsäljningen ökat med 150 procent i värde under jämförbara månader 2012. Hon säger också att allt fler läser böcker via sina mobiler.

Dito lanserade även ett nytt format där man ger ut böcker i flera delar. Formatet heter Serialized Fiction och är stort i USA, hur det har tagits emot av de svenska läsarna vet vi inte ännu.

Under slutet av förra året sjösattes även en ny satsning på e-böcker när de tre förlagen Schibsted Sverige, Piratförlaget och De Oberoende gick samman med en renodlad e-bokhandel.

Med över 300 000 titlar och och ett enkelt sätt att köpa e-böcker vill Bokon förändra hur svenskarna köper och läser böcker.
– Svenskarnas läslust och den snabbväxande försäljningen av surfplattor placerar oss i vägskäl där försäljningen för e-böcker precis håller på att ta fart. Målsättningen är att göra e-boken lika populär som litteratur på tryckt papper, sa Steffen Gausemel Backe tf VD för Bokon vid lanseringen.



Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
InkClub tar över Nordicink - styrelsen utbytt

Avslöjande: InkClub tar över Nordicink - styrelsen utbytt

Nya uppgifter tyder på att inkClub har köpt upp konkurrenten Nordicink.

Annons
Annons

Indiska rekryterar från GANT och McKinsey

Ska styra upp ekonomin och utveckla de fysiska butikerna.

Tradera till modeveckan: Lanserar egen höstkollektion

Tradera lanserar en second hand-kollektion i samband med Stockholm Fashion Week.

Topp 10 detaljhandlare som är bäst på digitalisering

Topp 10 detaljhandlare som är bäst på digitalisering

E-handlare toppar listan medan mathandeln faller efter.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handeln växer - nu toppar Byggmax 5 miljarder

E-handeln växer - nu toppar Byggmax 5 miljarder

Koncernen fortsätter satsa på både e-handel och flertalet nya butiker under 2017.

Fortsatt succé för DHL:s paketautomater i Sverige

Fortsatt succé för DHL:s paketautomater i Sverige

Många e-handelskunder väljer en paketautomat.

Anton på KitchenTime: Lagret löser vårt moment 22

Anton på KitchenTime: Lagret löser vårt moment 22

"En stor effektivitetsvinst", enligt KitchenTimes medgrundare Anton Malmberg.

Annons
Annons
J. Lindeberg <nobr>e-handelssatsar</nobr> - på andra sidan Atlanten

J. Lindeberg e-handelssatsar - på andra sidan Atlanten

Vill öka nätförsäljningen med 100 procent under 2018.

Konkurrensverket godkänner köpet av Mat.se

Konkurrensverket godkänner köpet av Mat.se

Lämnar Axfoods förvärv av nätmatsjätten “utan åtgärd”.

KitchenTime investerar 30 miljoner i robotlager

KitchenTime investerar 30 miljoner i robotlager

KitchenTime flyttar in hos Sportamore i Eskilstuna.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Urbanista söker:

E-commerce Manager

Nosto Solutions Ab söker:

Business Development Manager - Sweden

SwedOffice söker:

Digital marknadsförare/marknadsansvarig

Sharespine AB söker:

Integrationstekniker e-handel

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem