Adobe köper Neolane för 600 miljoner dollar

Adobe som bland annat står bakom välkända Photoshop har köpt det franska företaget Neolane för 600 miljoner dollar. Neolane sysslar med reklamkampanjer i flera kanaler och Adobe skall nu utöka sin expertis inom multikanal.

Adobe som primärt satsar på digitala kampanjer hoppas nu utöka sin databas och kunnande kring konsumenters beteende i flera kanaler.

Neolane har tidigare omnämnts som visionär när det gäller flerkanalig kampanjhantering av analysföretaget Gartner.

Annons

- Flerkanalig kampanjhantering blir hela tiden viktigare för företagen, då konsumenterna varje dag är aktiva och samlar information från ett antal olika kanaler. Eftersom konsumenterna får mer makt och kan välja hur och när de mottar information, är det kritiskt att varumärkena har rätt teknologi till sitt förfogande, säger Stéphane Dehoche, Neolanes grundare och VD.

4 miljarder mot multikanal

Att kampanjer över flera kanaler blir allt viktigare är något som Adobe verkar hålla med om när de pungar ut 600 miljoner dollar, eller fyra miljarder kronor i dagens kurs.

- Neolane kommer att integreras med våra lösningar för att stärka flerkanalig och personaliserad kampanjhantering över webben, e-post, sociala medier, mobilt, point-of-sale, direktreklam, callcenter och andra framväxande kanaler, skriver Brad Rencher, general manager på Adobe.

Bland Neolanes svenska referenser finner vi bland andra inkClub, Stadium, Kicks, Clas Ohlson, Aftonbladet med flera.

Neolane skall ha över 400 kunder världen över som använder deras marknadsföringsverktyg. Många av dessa sägs även använda Adobe och de båda företagen hoppas förstås på synergieffekter nu när verktygen integreras.

 

Källa: Press, IR

Annons

Annons