Annons

Affären mellan Alibaba och Snapdeal har brutit samman

Affären mellan Alibaba och Snapdeal har brutit samman

2015-03-20 14:51

Alibaba är väldigt intresserade av att öka sin närvaro i Indien och ryktades vara på väg att investera en stor summa pengar i landets marknadsplats Snapdeal. Nu har den affären gått i stöpet då de båda inte kommit överens om vad e-handelsföretaget kan tänkas vara värt.

I förra veckan uppdagades det att Alibaba låg i samtal med den indiska marknadsplatsen Snapdeal angående en investering i e-handelsföretaget.

Snapdeal ska enligt flera källor vara ute efter att plocka in runt 1 miljard dollar i en ny investeringsrunda, och här skulle Alibaba vara beredda att stoppa in någonstans mellan 500 och 700 miljoner dollar.

Nu ska den affären ha brutit samman. Anledningen är att de båda inte riktigt är överens om vad Snapdeal kan tänkas vara värt. Den indiska marknadsplatsen värderar sig själv till den nätta summan av 6-7 miljarder dollar medan Alibaba lagt sig i spannet, 4-5 miljarder dollar.

Första direktinvesteringen

Alibaba köpte nyligen, via dotterbolaget Ant Financial Services Group, 25 procent av aktierna i indiska One97 för 200 miljoner dollar. Ett företag som bland annat äger betaltjänsten och marknadsplatsen Paytm.

Annons
Annons

Alibaba ska vara väldigt intresserade av att öka sin närvaro i Indien och investeringen i Snapdeal skulle ha varit Alibabas första direktinvestering i Indien vars e-handelsmarknad just nu växer i rask takt.

– Att förvärva aktier i Snapdeal skulle ha varit en bra affär för Alibaba, men den höga värderingen har tvingat dem att backa. Investmentbolag och affärsänglar satsar just nu aggressivt och investerar stort i nystartade- och nätbaserade företag i Indien för att få hög avkastning under de kommande åren, säger en USA-baserad bankrådgivare med insyn i ärendet.

 

Källa: TheHindu

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Annons
Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

"Kommer att bli den nya standarden".

EU-kommissionen bekräftar:

EU-kommissionen bekräftar: "Amazon ska granskas"

Frias samtidigt i Tyskland.

År 1: Från 0 till 4000 kunder

År 1: Från 0 till 4000 kunder

I mer än 60 länder världen över.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner:

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner: "Superstolta"

"Redo att ta bolaget till nästa nivå".

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Ökning med två procent.

Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Annons
Annons
Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta