Afrikansk mediejätte satsar på E-handel i Mellanöstern

Medan västvärlden håller ögonen på Afrikas e-handel, sneglar Afrika på Mellanösterns. Det afrikanska medieföretaget Naspers har investerat 75 miljoner dollar i Souq.com. E-handlaren med bas i Dubai planerar att använda pengarna för att satsa på teknik och mobila tjänster.

E-handeln i Afrika kan stå inför ett rejält lyft. Men medan många västerländska företag, däribland svenska Kinnevik, stoppar in en hel del pengar i e-handelsföretagen, så sneglar ett av Afrikas största medieföretag på Mellanöstern istället.

Det afrikanska medieföretaget Naspers har nämligen investerat 75 miljoner dollar i Souq.com, en e-handelssajt från Förenade Arabemiraten. Souq, som grundades 2005 av Ronaldo Mouchawar, ska vara den största e-handelssajten i Mellanöstern och Nordafrika och säljer allt från mobiltelefoner och datortillbehör till skönhetsprodukter, böcker, mode och husgeråd.

Annons

Sedan starten 2005 har företaget fått in 150 miljoner dollar i riskkapital och planerar att använda den senaste investeringen för att förbättra sin teknik och mobila tjänster.

Äger mer än en tredjedel

Det här är inte första gången som Naspers stoppar in pengar i Souq. 2012 investerade mediejätten, som har sin bas i Kapstaden, 40 miljoner dollar i e-handlaren och Naspers äger nu 36 procent av aktierna i företaget.

Naspers beskrivs som Afrikas största mediekonglomerat med intressen i betal-TV, förlagsbranschen, e-handel och online-medier i Afrika Indien, Kina, Ryssland, Europa, Latinamerika och arabvärlden.

Bolaget äger även andelar i Kinas största Internetföretag Tencent Holdings, samt ryska Internetjätten Mail.ru och brasilianska tidningsutgivaren, Abril.



Källa: Forbes

Annons