Åhlénschefen tar ny roll – ”Vi ska vara top of mind”

Ska sudda ut gränsen mellan marknadsföring och försäljning.

För två år sedan pratade Ehandel.se med Cecilia Mortimer Meurling om bland annat möjligheterna i att hoppa på e-handelsbollen senare än andra företag. Redan då påpekade hon att en bra omnikanal är när gränsen mellan kanalerna suddas ut.

- E-handeln är ju bara viktig för Åhléns för att den är viktig för Åhléns kunder. Nu är kundbeteendet så att många väljer att göra vissa inköp online och då vill vi tillgodose det behovet, sa Cecilia Mortimer Meurling i en tidigare intervju.

Annons

LÄS ÄVEN: Åhlénschefen om jakten på perfekt omnikanal

Nu satsar Åhléns på ett samlat ansvar för marknads- och försäljningsinsatserna, för att möta kunden i dess förväntningar som förändras i takt med att dagens digitala samhälle utvecklas.

Åhléns försäljningschef, Cecilia Mortimer Meurling, får därför en ny roll i företaget. Med sin breda erfarenhet från att utveckla digitala affärer och att leda utveckling inom marknad och försäljning, blir hon nu istället marknads- och försäljningschef. 

- All kommunikation ska utgå från Åhléns varumärke och kunden ska känna igen Åhléns, oavsett om den möter oss i sociala medier, i vår e-handel, i varuhuset, i en utomhuskampanj eller inom ramen för annan kommunikation. Vi har påbörjat arbetet men det finns en rad viktiga beröringspunkter mellan marknad och försäljning som kan förtydligas så att kunden alltid har oss ”top of mind” vid sitt nästa köp, säger Cecilia Mortimer Meurling, ny marknads- och försäljningschef på Åhléns, i ett pressmeddelande.

Enligt vd:n Gustaf Öhrn, är det det förändrade kundbeteendet som suddar ut gränsen mellan marknadsföring och försäljning.

- För att hela tiden kunna utveckla mötet med våra kunder lever vi i ständig förändring. Genom ett gemensamt ledarskap för marknad och försäljning tar vi tillvara potentialen i Åhléns starka varumärke, samtidigt som vi förstärker våra försäljningsinsatser. Detta är särskilt angeläget i den snabba digitala omställning som vi befinner oss mitt i, säger Gustaf Öhrn, vd Åhléns.

Cecilia har varit trogen Åhléns sedan 2015, och iträder officiellt sin nya roll i slutet av februari. I samband med omorganisationen på företaget lämnar den nuvarande marknadschefen, Patrik Nygren-Bonnier, efter ett år i rollen. Tidigare var han marknadschef på Ikea Sverige.

LÄS ÄVEN: Årets Marknadschef ska göra Åhléns bäst på omnihandel

Annons

Annons