Annons

Ahlsells nya B2B-lösning ska bli bäst i branschen

Ahlsells nya B2B-lösning ska bli bäst i branschen

2014-08-22 09:43

Ahlsell tar sina affärer ut på nätet och håller just nu på att ta fram en ny omnichannel-lösning som bygger på plattformen EPiServer Commerce. E-handelsleverantören Avensia har fått i uppdrag att implementera plattformen och enligt dem beräknas projektet bli en av de största e-handelslösningarna inom företagsförsäljning i Sverige.

Ahlsell grundades redan 1909 och bedriver försäljning av VVS, el, verktyg & maskiner, kyl och GDS (gör det själv) för professionella användare. Idag är företaget en av de ledande aktörerna på den svenska marknaden, något man gärna vill bli även på nätet.

Därför håller man nu på att ta fram en fullständig omnichannel-lösning där deras kunder ska få en inspirerande köpupplevelse.
– Vår e-handel ska ge en kundupplevelse motsvarande den som ledande B2C-sajter erbjuder. Det är viktigt för oss att kunna marknadsföra våra varor med berikad information, där varje produkt berättar sin egen historia med hjälp av text, bilder och filmer. Vi vill helt enkelt göra det lättare att vara proffs, säger Mårten Forsell, Head of E-Business på Ahlsell.

Ska bli bäst i branschen

Ahlsell har drygt 100 000 artiklar i sortimentet och man har lagt stor vikt på att den nya plattformen ska vara personaliserad och kategoriserad med hjälp av sök, navigering och filtrering. Efter att ha utvärderat ett flertal alternativ valdes EPiServer Commerce som plattform för den nya omnichannel-lösningen.
– Efter att vi tittat på de plattformar marknaden erbjuder föll valet på EPiServer Commerce som innehåller stöd för de komplexa krav vi har i vår verksamhet. Andra viktiga parametrar var att gränssnittet för administration kändes som det mest användarvänliga och moderna, säger Mårten Forsell.
Målet är att inte bara att få till en bra e-handel, Mårten säger att man vill vara bäst i branschen. E-handelsleverantören Avensia har fått i uppgift att se till att det blir så, och de kommer även att kompletterar plattformen med den populära sök- och relevansmotorn eSales från Apptus.
– Ahlsell är ett spännande projekt och en perfekt utmaning för oss då de har höga målsättningar och krav på sin e-handel. De har sett potentialen i att skapa en komplett omnichannel-lösning vilket kommer att ge dem en stor fördel mot sina konkurrenter,  säger Jörgen Bertilsson, vice vd på Avensia.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

andreaswedberg
2014-08-22 10:18

Hade varit spännande om B2B-leverantörer som t.ex. Ahlsell hade erbjudit ett API för beställningar och prisinformation. Finns det någon som vet om det finns B2B-företag som jobbar så?

Ekraft
2014-08-22 10:32

Väldigt många grossistföretag i olika branscher har haft diverse kopplingar för att låta kundernas affärssystem prata mer eller mindre direkt med deras i ett par decennier nu. Det mest vanliga är väl olika lösningar där xml-filer distribueras fram och tillbaka (FTP) och sedan automatiskt läses in med jämna mellanrum under dygnet.

Annons
Adlibris storförlust: Minus 125 miljoner kronor

Adlibris storförlust: Minus 125 miljoner kronor

"Om vi når vinst under 2019 beror på hur mycket vi satsar".

Annons
Annons
Sportamore tar klivet utanför Norden - här är nästa land

Sportamore tar klivet utanför Norden - här är nästa land

Större totalmarknad ska minska risken med "skiftande" väder.

Så mycket växte e-handeln 2018:

Så mycket växte e-handeln 2018: "En milstolpe"

Stod för all tillväxt i sällanköpshandeln.

Från garaget till 70 miljoner - nu avgår landets bilkung

Från garaget till 70 miljoner - nu avgår landets bilkung

"Kan inte gå på några bilevenemang utan att jag blir igenkänd".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Annons
Annons
Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta