Annons

Ahlsells nya B2B-lösning ska bli bäst i branschen

Ahlsells nya B2B-lösning ska bli bäst i branschen

2014-08-22 09:43

Ahlsell tar sina affärer ut på nätet och håller just nu på att ta fram en ny omnichannel-lösning som bygger på plattformen EPiServer Commerce. E-handelsleverantören Avensia har fått i uppdrag att implementera plattformen och enligt dem beräknas projektet bli en av de största e-handelslösningarna inom företagsförsäljning i Sverige.

Ahlsell grundades redan 1909 och bedriver försäljning av VVS, el, verktyg & maskiner, kyl och GDS (gör det själv) för professionella användare. Idag är företaget en av de ledande aktörerna på den svenska marknaden, något man gärna vill bli även på nätet.

Därför håller man nu på att ta fram en fullständig omnichannel-lösning där deras kunder ska få en inspirerande köpupplevelse.
– Vår e-handel ska ge en kundupplevelse motsvarande den som ledande B2C-sajter erbjuder. Det är viktigt för oss att kunna marknadsföra våra varor med berikad information, där varje produkt berättar sin egen historia med hjälp av text, bilder och filmer. Vi vill helt enkelt göra det lättare att vara proffs, säger Mårten Forsell, Head of E-Business på Ahlsell.

Ska bli bäst i branschen

Ahlsell har drygt 100 000 artiklar i sortimentet och man har lagt stor vikt på att den nya plattformen ska vara personaliserad och kategoriserad med hjälp av sök, navigering och filtrering. Efter att ha utvärderat ett flertal alternativ valdes EPiServer Commerce som plattform för den nya omnichannel-lösningen.
– Efter att vi tittat på de plattformar marknaden erbjuder föll valet på EPiServer Commerce som innehåller stöd för de komplexa krav vi har i vår verksamhet. Andra viktiga parametrar var att gränssnittet för administration kändes som det mest användarvänliga och moderna, säger Mårten Forsell.
Målet är att inte bara att få till en bra e-handel, Mårten säger att man vill vara bäst i branschen. E-handelsleverantören Avensia har fått i uppgift att se till att det blir så, och de kommer även att kompletterar plattformen med den populära sök- och relevansmotorn eSales från Apptus.
– Ahlsell är ett spännande projekt och en perfekt utmaning för oss då de har höga målsättningar och krav på sin e-handel. De har sett potentialen i att skapa en komplett omnichannel-lösning vilket kommer att ge dem en stor fördel mot sina konkurrenter,  säger Jörgen Bertilsson, vice vd på Avensia.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

andreaswedberg
2014-08-22 10:18

Hade varit spännande om B2B-leverantörer som t.ex. Ahlsell hade erbjudit ett API för beställningar och prisinformation. Finns det någon som vet om det finns B2B-företag som jobbar så?

Ekraft
2014-08-22 10:32

Väldigt många grossistföretag i olika branscher har haft diverse kopplingar för att låta kundernas affärssystem prata mer eller mindre direkt med deras i ett par decennier nu. Det mest vanliga är väl olika lösningar där xml-filer distribueras fram och tillbaka (FTP) och sedan automatiskt läses in med jämna mellanrum under dygnet.

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta