Akademibokhandeln vänder blad efter ett lyckat 2014

Akademibokhandeln, med dotterbolaget Bokus, gör ett starkt vinstlyft och redovisar ett resultat på 36,3 miljoner kronor för 2014. Kostnadssynergier, ökad effektivitet och förbättrat kunderbjudande både i butik och online, bland annat tack vare förvärvet av Bokus, har gett resultat.

I början av 2014 köpte Akademibokhandeln upp nätbokhandeln Bokus. Ett uppköp som skulle skapa bättre förutsättningar för bolagen, både på och utanför nätet. Det började bra och i somras satte Bokus nytt säljrekord på sajten. Och så verkar det ha fortsatt.

När Akademibokhandeln nu släppt sin årsrapport kan man redovisa ett resultat på 36,3 miljoner kronor för 2014. Det motsvarar en resultatförbättring med på 79,5 miljoner kronor, jämfört med 2013.

Annons

– Jag är oerhört stolt över vad vi har åstadkommit sedan samgåendet mellan Akademibokhandeln och Bokia i januari 2013. Målet var att uppnå lönsamhet för att säkra bokhandelns framtid, och där är vi nu. Dessutom har vi en mycket stark näthandel genom förvärvet av Bokus, säger Maria Hamrefors, vd Akademibokhandeln.

E-böcker ökar långsamt

Akademibokhandelns och Bokus sammanlagda försäljning av böcker ökade med 1,8 procent under 2014. Den starka resultatförbättringen och ökade konkurrenskraften på bokmarknaden kan kopplas dels till sammanslagningen av Akademibokhandeln och Bokia, dels till förvärvet av Bokus.

Samtidigt konstaterar man att kostnadssynergier, ökad effektivitet och förbättrat kunderbjudande både i butik och online har gett resultat. Bokus omsättning ökade med 7,8 procent under 2014 och uppgick till 512,6 miljoner kronor.

Samtidigt förbättrades resultatet för nätbokhandeln med 22,5 miljoner kronor och landade på 16,3 miljoner efter avskrivningar. E-bokstjänsten Dito växte också under 2014 även om digitala böcker alltjämt har en låg försäljning.

Källa: Press

Annons