Annons

Akademibokhandeln vänder blad efter ett lyckat 2014

Akademibokhandeln vänder blad efter ett lyckat 2014

2015-01-29 13:17

Akademibokhandeln, med dotterbolaget Bokus, gör ett starkt vinstlyft och redovisar ett resultat på 36,3 miljoner kronor för 2014. Kostnadssynergier, ökad effektivitet och förbättrat kunderbjudande både i butik och online, bland annat tack vare förvärvet av Bokus, har gett resultat.

I början av 2014 köpte Akademibokhandeln upp nätbokhandeln Bokus. Ett uppköp som skulle skapa bättre förutsättningar för bolagen, både på och utanför nätet. Det började bra och i somras satte Bokus nytt säljrekord på sajten. Och så verkar det ha fortsatt.

När Akademibokhandeln nu släppt sin årsrapport kan man redovisa ett resultat på 36,3 miljoner kronor för 2014. Det motsvarar en resultatförbättring med på 79,5 miljoner kronor, jämfört med 2013.
– Jag är oerhört stolt över vad vi har åstadkommit sedan samgåendet mellan Akademibokhandeln och Bokia i januari 2013. Målet var att uppnå lönsamhet för att säkra bokhandelns framtid, och där är vi nu. Dessutom har vi en mycket stark näthandel genom förvärvet av Bokus, säger Maria Hamrefors, vd Akademibokhandeln.

E-böcker ökar långsamt

Akademibokhandelns och Bokus sammanlagda försäljning av böcker ökade med 1,8 procent under 2014. Den starka resultatförbättringen och ökade konkurrenskraften på bokmarknaden kan kopplas dels till sammanslagningen av Akademibokhandeln och Bokia, dels till förvärvet av Bokus.

Samtidigt konstaterar man att kostnadssynergier, ökad effektivitet och förbättrat kunderbjudande både i butik och online har gett resultat. Bokus omsättning ökade med 7,8 procent under 2014 och uppgick till 512,6 miljoner kronor.

Samtidigt förbättrades resultatet för nätbokhandeln med 22,5 miljoner kronor och landade på 16,3 miljoner efter avskrivningar. E-bokstjänsten Dito växte också under 2014 även om digitala böcker alltjämt har en låg försäljning.


Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Annons
Annons
Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Kräver ett visst belopp.

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Ny marknadschef och e-handelschef.

Annons
Annons
Kedjan avbryter rekonstruktion:

Kedjan avbryter rekonstruktion: "Det går inte längre"

E-handelsdrömmen gick i kras.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta