Akta dig för ”Kundtjänst” på Facebook

Efter att detaljhandlaren Target i USA blivit utsatt för ett fejkat Facebook-konto som låtsades vara företagets kundtjänst har vi nu fått en svensk variant.

Sidan Kundtjänst på Facebook är en ny svensk tjänst som enligt egen beskrivning ska stärka kundkontakten mellan företag och deras fans.

"Kundtjänst vikarierar åt olika sidor för att stärka deras kundkontakt.", skriver sidans skapare som avslutar med "Varsågoda".

Annons

De flesta företag som fått hjälp är kanske inte helt nöjda med vikariatet. Kundtjänst har dock en kreativ twist på kundernas olika problem.

Dvärghattar populärt

Kundtjänst har bland annat tagit på sig ICA, McDonalds och idag Preems logotyp. Kundtjänst-sidan har över 20 000 likes och ett inlägg med dvärghattar har fått över 8000 delningar och närmare 30 000 likes.

McDonalds har fått gå in och svara flera upprörda kunder som trott att det var deras riktiga kundtjänst:

- Det är ett troll som lagt in vår logga i sin profilbild och gått in och svarat. Vi har bannat sidan och tagit bort alla kommentarerna, skriver den riktiga McDonalds på Facebook.

Vad som förgyller mångas vardag är dock givetvis en risk för företag och e-handlare. Att någon kan gå in och prata med dina kunder som om att de var en officiell representant är förstås ett problem.

Varumärket kan förmodligen få sig en rejäl törn då många inte kan särskilja på en användare med namnet Kundtjänst och företagets logotyp jämfört med företagets riktiga representant. Vilket McDonalds fått erfara.

Initiativtagaren ser det som "fair-trolling"

Sidans skapare, som erkänner att man tagit inspiration ifrån Target-händelsen, ser dock inga problem med den falska kundtjänsten.

Annons

- Att jag inte döper om mig till ICA eller McDonalds handlar inte om att jag inte vågar av rättighetsskäl, det är en del av någon form av fair-trolling, och det tror jag är varför folk uppskattar det.

Hittills ska man ha "hjälpt" ett tiotal företag och det ska krävas lite tålamod för att lyckas lura kunderna.

- Eftersom man gärna vill ha svar på inläggen och dialog måste de få ligga en dag eller två och byter man företag och logga blir ju hela grejen absurd. Varför skulle Vattenfalls Kundtjänst svara på mina frågor om bokhyllan Billy?

Enligt personen bakom den falska kundtjänsten gäller det att ta hand om möjligheten att prata med sina kunder, något som inte alltid sägs förvaltas speciellt väl.

- Ni skulle bli förvånade hur många gånger mina korkade, och till och med elaka kommentarer väcker glädje och tacksamhet. När ni öppnar möjligheten för folk att nå er så får ni väl förhelvete förvalta den väl. Hur länge skulle ni låta någon stå utanför er reception och viska ”hej” innan ni svarade? (Utan dvärghatt!).

Vi har kontaktat Facebook för en kommentar kring hur de ser på denna typ av verksamhet och om de har några planer för att förhindra den. Företagen är viktiga för Facebook och hur oskyldigt det än kan tänkas vara gissar vi att McDonalds gärna hade sluppit förklara hur Facebook fungerar för kunder som inte ser igenom osynliga dvärghattar.

Annons