Äldre e-handelsökar mest – ”tvingas” handla på nätet

Hittar till nätet via telefonen.

I rapport efter rapport har yngre och medelålders personer utgjort de starkaste grupperna när det kommer till att e-handla. Samtidigt har de äldre konsumenterna, det vill säga de som är 65 år och uppåt, haft en lite mer reserverad inställning till att genomföra köp online.

"En upcoming åldersgrupp"

Men nu har något hänt. Enligt Dibs senaste rapport om e-handelsutvecklingen i Sverige, är det nämligen personerna i åldern 66-74 år som procentuellt sett ökar sina e-handelsinköp mest.

Annons

- Silversurfarna är en upcoming åldergrupp, kommenterar Dibs e-handelsexpert Patrik Müller till TT.

Andelen personer i åldern 66-74 år som e-handlar har ökat från 80 till 85 procent på fem år, enligt Dibs siffror. De äldre konsumenterna ligger dock fortfarande under genomsnittet i Sverige, som ska ligga på 90 procent.

Måste ibland gå via nätet

En anledning till pensionärernas ökade e-handelsintresse verkar vara att de har tagit den nyare tekniken till sig. Andelen äldre som e-handlar via en surfplatta eller en smartphone ska nämligen ha ökat från 17 till 30 procent under de senaste fem åren.

- Många som är lite äldre har mer eller mindre tvingats in i det här. Man har under en period kunnat stå utanför, men i dag är det så att vad gäller tjänster som till exempel att boka en kryssning så måste man gå via nätet, säger Patrik Müller.

Till skillnad från många andra rapporter, inkluderar Dibs e-handelssiffror även resor och andra typer av tjänster. De seniora konsumenterna klickar enligt Dibs gärna hem just resor, men också kläder samt varor inom kategorin skönhet och hälsa.

Annons