Alibaba expanderar i Europa och tar Singel-dagen med sig

Den kinesiska e-handelsjätten utökar sin internationella expansion med nya kontor i Europa och ska nu försöka ta Singles Day utanför Kina.

Kinesiska JD.com har precis meddelat att man öppnat sitt första kontor i USA, då passar rivalen Alibaba på att berätta om sina planer på att öppna kontor i Italien, Frankrike och Tyskland, som en del av bolagets expansion till Europa rapporterar Wall Street Journal.

Kontoren ska öppnas inom några månader enligt Alibabas Michael Evans, som rekryterades i somras för att styra upp e-handelsjättens internationella expansion. Bolaget ska även utöka sin närvaro i USA, Asien och andra platser meddelade Evans under ett event inför kinesiska Singles Day tidigare idag.

Annons
Annons

Singles Day till Europa

Singles Day, som äger rum den 11 november (11/11), är Kinas motsvarighet till Cyber Monday och landets absolut största e-handelsdag med nya försäljningsrekord varje år.

Alibaba har tidigare meddelat att man kommer att satsa allt mer utanför Kinas gränser, något som även innebär att den kommande e-handelsdagen inte bara kommer att riktas mot de kinesiska konsumenterna.

Förutom att Alibaba kommer att fresta Kinas befolkning med produkter från utländska återförsäljare, ska man även locka utländska kunder till att e-handla från kinesiska återförsäljare under bland annat Singles Day.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!