Alibaba försöker blidka aktieägarna i ny kampanj

Efter en fallande aktiekurs, massiv kritik och Kinas ekonomiska kris försöker nu Alibaba övertyga aktieägarna om att det inte är någon fara på taket.

Den kinesiska e-handelsjätten hackar på börsen samtidigt som tillväxten sjunker. Alibaba har även fått utså en hel del kritik. Aktietidskriften Barrons, som ägs av Wall Street Journal, gick till hård attack mot Alibaba och antydde att e-handelsjätten friserar vissa nyckeltal.

Barrons är inte heller ensamma om att finna tillväxtsiffrorna förbryllande. John Hempton, hedgefond-förvaltare vid Bronte Capital, är inne på samma spår. Den ekonomiska nedgången i Kina är inte heller något som är till e-handlarens fördel.

Annons

Men enligt Wall Street Journal försöker nu Alibabas grundare och styrelseordförande, Jack Ma, få rätsida på skeppet i en ny kampanj. I ett brev till aktieägarna menar Ma att världen överreagerar på Kinas ekonomiska nedgång, och att den inte kommer att påverka konsumtionen nämnvärt.

Kineser vana vid tuffa tider

Bland annat påpekar Jack Ma att västerländska konsumenter kan ha svårt att låna för att kunna upprätthålla sin konsumtion och livsstil under lågkonjunkturer. Men det är inte något som påverkar de kinesiska konsumenterna då de är mer vana att spara för framtiden, till exempel för att klara av sämre tider.

Han skriver även att kineser handlar på nätet främst för att det är bekvämt, och inte för att spara pengar. Hur den nya kampanjen kommer att tas emot återstår att se men klart är att Alibabas aktiekurs nådde en ny bottennivå i slutet av september. Då kostade aktien 58 dollar, att jämföra med 120 dollar per aktie i november förra året. Kursen har dock återhämtat sig något och aktien kostar nu strax över 66 dollar.

Annons