Alibaba fortsätter investera i Amazons konkurrent

E-handelsjätten Alibaba fortsätter att investera på andra sidan Stilla Havet. Amazons konkurrent ShopRunner får ytterligare pengar från det kinesiska e-handelsföretaget. Nu verkar Alibaba på allvar vara ute efter Amazon på deras egen hemmaplan.

Nyligen stoppade Alibaba in 50 miljoner dollar i den mobila sökmotorn för appar, Quixey. Den här gången är det den amerikanska ”postbox-tjänsten” ShopRunner som får ytterligare ett tillskott i kassan.

Redan i somras gick Alibaba in med 75 miljoner dollar för en minoritetspost i leveranstjänsten. Nu stoppar man alltså in ännu lite mer pengar, och tillsammans med ett antal andra investerare, ska Alibaba stått för merparten av de totalt 206 miljoner dollar som trillat in under finansieringsrundan. Som en del i affären sålde även Ebay sin andel i bolaget som bestod av 30 procent.

Annons
Annons

Vem är egentligen störst

ShopRunner kan ses som en direkt konkurrent till Amazon Locker och erbjuder gratis tvådagarsfrakt samt fria returer från tusentals varumärken och e-handlare. Inte helt olikt Amazon Prime kostar medlemskapet 79 dollar per år.

Affären bör göra Amazon, även om de fortfarande är störst i USA på e-handel, vaksamma. Alibaba har kommit att bli en betydande global konkurrent, och enligt vissa mätningar ska Alibaba nu vara den största återförsäljaren på nätet i världen.

ShopRunner är också en viktig lokal utmanare med nära band till varumärken som Amazon behöver för att behålla sin position som landets största e-handlare.

 

Källa: VentureBeat

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!