Alibaba fortsätter leverera i Yahoos kvartalsrapporter

När Yahoo offentliggjorde sitt resultat för tredje kvartalet var det inte direkt några glädjesiffror som visades upp. Som tur är har man ett ess i rockärmen i form av den kinesiska e-handelsjätten Alibaba, som fortsätter att mildra den värsta besvikelsen.

Yahoo visar under tredje kvartalet upp intäkter på 1,1 miljarder dollar och en vinst på 34 cent per aktie. Men trots att det är något bättre än analytikernas förväntningar så betyder det att Yahoo fortsätter att förlora intäkter och mark i konkurrensen med andra reklamföretag.

Men vad gör väl det när man har en räddare i nöden som Alibaba att plocka fram för att imponera på sina investerare. Och det var precis vad man gjorde. I kvartalsrapporten passade Yahoo även på att berätta hur bra det går för e-handelsjätten som man för närvarande äger 24 procent av.

Annons

Under det tredje kvartalet ökade Alibaba sina intäkter med 61 procent till 1,7 miljarder dollar, och nettoresultatet steg med 145 procent till 717 miljoner dollar. 

Något som innebär att Alibaba kommer att inbringa en hel del pengar för Yahoo den dagen som e-handelsjätten gör sitt intåg på börsen. Enligt flera analytiker kan Yahoos aktieandel vara värt omkring 28 miljarder dollar.

Ny överenskommelse med Alibaba

Samtidigt meddelar Yahoo att man nått en ny överenskommelse med Alibaba som innebär att bolaget inte måste sälja av en lika stor andel av sina aktier i e-handelsjätten som tidigare var avtalat vid en eventuell börsintroduktion.

Yahoo behöver nu bara sälja av 208 miljoner av sina 523,6 miljoner aktier, en minskning med 20,4 procent jämfört med tidigare avtal som hade inneburit en minskning med 261,5 miljoner aktier.

I rapporten kan man också läsa att trots Yahoos sviktande siffror, men delvis tack vare Alibabas tillväxt, så har Yahoos aktie nått sin högsta punkt på sex år. Marissa Mayer, bolagets nya VD, ska dock också ha en stor del i lyftet. Mycket tack vare strategiska uppköp av nystartade företag som Tumblr och sin uttalade satsning på mobila användare.

 

Källa: The Verge, TechChrunch

Annons

Annons