Alibaba går västerut – lanserar leverans på 1 dag i Ryssland

Stort intresse för den ryska jättemarknaden.

Jämfört med Europa, USA, Kina och Indien har Ryssland förblivit lite av en vit fläck på e-handelskartan. Kanske är det bland annat på grund av de stora avstånden - och därmed troligtvis den krångliga logistiken - som många utländska e-handlare hellre väljer att vända blicken åt andra håll.

Men enligt rysk press det finns en aktör som ser potential med att sälja till Rysslands cirka 150 miljoner invånare. Nämligen den kinesiska e-handelsjätten Alibaba, som via AliExpress verkar ha hittat ett sätt att knäcka fraktkoden.

Annons

"Har överöst med billiga produkter"

Alibaba, som öppnade sin e-handel för ryska kunder redan 2015, ligger nämligen i startgroparna med att lansera en dags-leveranser i 20 ryska städer. Ytterligare 50 städer får samtidigt leverans på tre dagar, och Alibaba uppges sikta på att göra sin ryska leveransstandard ännu bättre i framtiden.

Enligt East-West Digital News var den ryska e-handelsmarknaden värd 26 miljarder dollar 2016, men uppgifter om inbromsad tillväxt gör att en del analytiker tror att Alibaba kan ha stora möjligheter i Ryssland.

- AliExpress, som har överöst den ryska e-handelsmarknaden med billiga kinesiska produkter, expanderar fortfarande aggressivt i landet, konstaterar den ryska nyhetssajten East-West Digital News.

Annons