Alibaba har sålt för $476 miljarder det senaste året

Den kinesiska e-handelsjätten har sålt varor till ett värde av 3 biljoner yuan, cirka 476 miljarder dollar, på sina sajter under det gångna året.

Alibaba har tio dagar kvar av sitt brutna räkenskapsår 2015/2016, som slutar den 31 mars, men har redan nu passerat en hyfsad milstolpe. Nätjätten har nämligen sålt varor till ett värde av 3 biljoner yuan, GMV, (gross merchandise value) på sina olika e-handelsplatser.

Det är tre gånger så mycket som 2012 och dubbelt så mycket som under räkenskapsåret 2013. Omräknat i dollar rör det sig om cirka 476 miljarder, något som innebär att man närmar sig Walmart som idag räknas som världens största detaljhandlare sett till omsättning.

Annons

Walmarts omsättning landade på 482 miljarder dollar under det brutna räkenskapsåret 2015/2016, som slutade den 31 januari, och Alibaba har som uttalat mål att överta förstaplatsen från den amerikanska detaljhandelsjätten.

E-handeln förbättrar livskvaliteten

Ett annat mål som Alibaba haft sedan en tid tillbaka är att sprida e-handeln på den kinesiska landsbygden. När Alibabas VD Daniel Zhang presenterade företagets plan för 2016 var det också ett av tre områden som stack ut.

Nyligen meddelade Alibaba att man inlett ett samarbete med Kinas kommunistiska ungdomsförbund och tillsammans ska man utbilda en miljon tonåringar på landsbygden i konstarten att bedriva e-handel.

Och enligt företagets vice ordförande Joe Tsai har Alibaba spelat en stor roll i landets e-handelsutveckling under det gångna året.

– Vi har sett att det skapats miljontals nya arbetstillfällen i Kina, hur tiotals miljoner småföretag frodas och når nya marknader och kunder via Internet samtidigt som hundratals miljoner konsumenter använder tekniken, särskilt mobilt Internet, för att förbättra sin livskvalitet , säger Joe Tsai.

Annons